چگونه رد کسانی را بدهیم که در اثبات بدعت هایشان استدلال میکنند به حدیث(من سن فی الاسلام سنه حسنه…)هر کس در اسلام سنت و بدعت حسنه ای ایجاد کند….
جواب: در جواب این اشخاص میگوییم :همان کسی که فرموده( هر کس در اسلام بدعت حسنه ای را ایجاد کند ،اجر کسی که به آن عمل میکند هم برایش نوشته میشود)،همان کسی است که فرموده(به سنت من و سنت خلفاء راشده بعد از من چنگ بزنید.و از امور تازه ایجاد شده در دین اجتناب ورزید،چون هر تازه به وجود آمده ای در دین بدعت،وهر بدعتی گمراهی و هر گمراهی در آتش جهنم است).
بنابراین منظور پیامبر صلی الله علیه وسلم از این فرموده ( هر کس در اسلام بدعت حسنه….)باید بر سبب ورود این حدیث منطبق گردد،که گروهی از طائفه مضر از شدت نداری نزد پیامبر آمدند،وایشان مردم را به صدقه دادن تشویق کردند،پس شخصی آمد در حالی که کیسه ای از نقره در دست داشت،آن را جلوی پیامبر صلی الله علیه وسلم گذاشت،سپس پیامبر فرمودند(هر کس در اسلام بدعت حسنه ای ایجاد کند….)پس اگر سبب ورود حدیث و انطباق آن را بر آن واقعه فهمیدیم،درمیابیم که منظور از (ایجاد سنت) سنت عمل است نه سنت تشریع.چون تشریع فقط برای خدا ورسولش است.و معنی حدیث که فرموده(هر کسی راه و روشی را بناد نهد)اینگونه است که:هر کس اولین شخصی باشد که به آن (سنت)عمل کند و مردم به او اقتدا کنند اجر کسی که به آن هم عمل کرده است را دارد.پس معنی حدیث اینگونه است.و همچنین میتواند این معنی را هم داشته باشد که هر کس وسیله ای را بکار گیردبرای انجام عبادتی،و مردم به او اقتدا کنند؛مثل نوشتن کتاب ،و باب بندی کردن علوم،و درست کردن مدارس و….که وسیله ای برای امری پسندیده باشد.
پس اگر شخصی این وسایل را بکار بگیردبرای دست یافتن به امر مطلوب و پسندیده شرعی،که از آن نهی نشده،داخل بر معنی حدیث میشود.
اما اگر معنی حدیث اینگونه میشد که هر کس هر چه دوست دارد تشریع کند،دین اسلام در زمان پیامبر کامل نمیشد.و برای هر شخصی آیین و روشی وجود داشت،واگر کسی بدعتی در دین ایجاد کرد و گفت که بدعت حسنه ای است ،گمان او به خطا رفته چون پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده اند(هر بدعتی گمراهی است).
شیخ محمد صالح عثیمین