نمونه های مذکور در سنت از انحرافات اهل کتاب

۱- فتنه زنان؛ پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: “از دنیا و زنان پرهیز داشته باشید؛ که همانا اولین فتنه بنی اسراییل در زنان بود.” (صحیح مسلم)

۲- کثرت سوال و اختلاف بر پیامبران؛ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: “سوال بی‌مورد نکنید؛ همانا افراد قبل از شما به علت کثرت سوال و اختلاف بر انبیاء هلاک شدند. هرگاه به چیزی امر کردم، در حد توان به آن عمل کنید و هرگاه از چیزی نهی کردم، آن را رها کنید.” (صحیح مسلم)

۳- سخت گیری و زیاده روی؛ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: “بر نفس خود سخت نگیرید؛ که در آن صورت بر شما سخت گرفته می‌شود. هرگاه قومی بر خود سخت گرفتند؛ خدواند هم بر آنها سخت گرفت؛ که می‌توانید بقایای آنها را در دیرها و صومعه ها ببینید.” (سنن ابوداود)

۴- تبعیض طبقاتی؛ عایشه رضی الله عنها فرمود: “یک زن مخزومی دزدی کرده بود و شان و جایگاه آن زن برای قریش مهم بود. گفتند که چه کسی با پیامبر صحبت می‌کند؟ گفتند که چه کسی از اسامه بن زید پیش پیامبر محبوب‌تر است؟ اسامه با ایشان صحبت کرد و سپس پیامبر فرمودند: آیا در یکی از حدهای خداوند میانجیگری می‌کنید؟ سپس برخاستند و خطبه خواندند که همانا افراد قبل از شما همین گونه هلاک شدند؛ هرگاه فرد شریفی دزدی می‌کرد، او را رها می‌کردند و هرگاه فرد ضعیفی دزدی می‌کرد، حد را بر او اجرا می‌کردند. به خداوند سوگند اگر فاطمه بنت محمد هم دزدی بکند، دستش را قطع می‌کنم.” (متفق علیه)

۵- مسجد کردن قبرها؛ پیامبر صلی الله علیه و سلم فرمودند: “آگاه باشید که افراد قبل از شما قبرهای پیامبران و صالحان را مسجد می‌کردند؛ پس بدانید که قبرها را نباید مسجد ساخت و شما را از آن نهی می‌کنم.” (صحیح مسلم)

با وجود این نهی های شدید از تشابه به اهل کتاب، اما بازهم متاسفانه می‌بینیم که عده زیادی در این موارد گرفتار شده‌اند. والله المستعان.

(مصدر: رسائل فی الادیان و الفرق و المذاهب، محمد الحمد، صفحات ۱۴۵ تا ۱۴۸)

مقاله پیشنهادی

از سوی به سوی شدن در خواب شب

عَنْ عُبَادَهَ بْنِ الصَّامِتِ رضی الله عنه عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وسلمقَالَ: «مَنْ تَعَارَّ …