سنت لازمه ­ی قرآن است (۱)

متأسفانه امروزه عده‌ای از مفسران و نویسندگان را می‌بینیم که می‌گویند خوردن گوشت حیوان درنده و شکاری و پوشیدن لباس ابریشم و انگششتری طلا برای مردان حلال است و دلیلشان این است، چون آن‌ها در قرآن حرام نشده‌اند، پس نزد ما هم حرام نیستند و کاری به حدیث نداریم، که آن‌ها را حرام کرده است یا نه.

این عده که فقط خود را ملزم به پیروی از قرآن می‌دانند و احادیث را قبول ندارند از نظر آن‌ها فقط قرآن برای زندگی بشری کافی است و احادیث و سنت نبوی قابل قبول نیست و لزومی ندارد. آن‌ها قرآن را بر اساس هوی و هوس‌شان تفسیر می‌کنند و برای تفسیر قرآن کاری به سنت پیامبر ندارند و اگر هم دنبال سنت و احادیث رسول الله  صلی الله علیه وسلم بروند آنچه را قبول می‌کنند که با هوی و هوس‌شان همخوانی دارد و آنچه را هم که با آن همخوانی ندارد رد می‌کنند. پیامبر  صلی الله علیه وسلم در زمان حیاتش، ما را از چنین قوم و تفکری بازداشته است و می‌فرماید:

«لَا أُلفِیَنَّ أَحَدَکُم مُتَّکِئاً عَلَی أَرِیکَتِهِ یَأتِیهِ الأَمرُ مِن أَمرِی مِمَّا أَمِرتُ بِهِ أَو نَهِیتُ عَنهُ فَیَقُولُ لَا نَدرِی مَا وَجَدنَا فِی کِتَابِ الله اتَّبَعنَاهُ»[۱]

(کسی از شما را نبینم، در حالی که بر جایش تکیه داد لم داده است و دستوری از دستورات من -آنچه بدان امر کرده و یا از آن نهی کرده‌ام برتایش بیاید و بگوید، من نمی‌دانم و تنها از آنچه که در قرآن آمده، پیروی می‌کنم).

و همچنین از ابو هریره، روایت شده است که پیامبر  صلی الله علیه وسلم می‌فرماید:

«تَرَکتُ فِیکُم أَمرَینِ لَن تَضِلُّو مَا تَمَسَّکتُم بِهِمَا کِتَابَ الله وَسُنَّهَ نَبِیِّهِ»[۲]

(در میان شما دو چیز به جا می‌گذارم و مادامی که به آن دو دست بگیرد گمراه نمی‌شوید، کتاب خدا و سنت پیامبرش.)

در این حدیث، پیامبر  صلی الله علیه وسلم پیروی تنها از قرآن را بدون همراهی حدیث گمراهی و ضلالت دانسته است.

[۱]– سنن ابوداوود، حدیث ۳۹۸۹٫

[۲]– موطأ مالک، حدیث ۱۳۹۵٫

مقاله پیشنهادی

فضیلت قرائت قرآن

الله متعال می‌فرماید: ﴿إِنَّ ٱلَّذِینَ یَتۡلُونَ کِتَٰبَ ٱللَّهِ وَأَقَامُواْ ٱلصَّلَوٰهَ وَأَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقۡنَٰهُمۡ سِرّٗا وَعَلَانِیَهٗ …