سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۸۸)

اتفاقات سال هشتم هجری

سَرِیّه ذات السَّلاسِل:
۴۶۷- در جمادی الآخر سال ۸ هجری رسول الله ﷺ به عَمرو بن عاص رضی الله عنه فرمودند: “می خواهم تو را فرمانده ی لشکری کنم، الله تو را به سلامتی به آن برساند، و غنیمت نصیبت کند”.
۴۶۸- عَمرو بن العاص رضی الله عنه در جواب گفت: “ای رسول الله من به خاطر مال مسلمان نشده ام بلکه به خاطر جهاد و بودن در رکاب تو مسلمان شده ام.
۴۶۹- رسول الله ﷺ فرمودند: “این عمرو، بهترین مال، مالی است که برای مرد صالح باشد”. سپس رسول الله ﷺ او را به همراه ۳۰۰ نفر به سریه ی ذات السلاسل فرستادند.
۴۷۰- عَمرو به همراه جنگجویانش به طرف دشمن حرکت کرد، و هدف، مبارزه با گروهی از قبیله ی قُضاعه بود که برای حمله به مدینه آماده شده بودند. عَمرو رضی الله عنه به آنان حمله کرد و خسارتهای سنگینی به آنان وارد نمود.
۴۷۱- او پیروزمندانه به مدینه بازگشت. هیچ یک از افراد لشکر مسلمانان در سریه ی ذات السَّلاسِل کشته یا زخمی نشدند، و رسول الله ﷺ با دیدن آنان بسیار مسرور گشتند.
۴۷۲- در شعبان سال ۸ هجری رسول الله ﷺ ابو قتاده حارث بن رِبْعی را به سریه ای فرستادند، که هدف این سریه مبارزه با گروهی از قبیله ی غَطَفان بود که قصد حمله به مدینه را داشتند.
۴۷۳- ابو قَتَاده رضی الله عنه و همراهانش توانستند به این گروه حمله کنند و عده ای از آنان را به قتل برسانند و عده ای دیگر را به اسارت بگیرند. و گروهی نیز فرار کردند.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …