سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۸۷)

اتفاقات سال هشتم هجری

غزوه ی مُؤْتَه ۵:
۴۶۰- عبد الله بن رَواحه رضی الله عنه به شهادت رسید و رسول الله ﷺ بعد از او کسی را مکلف نکرده بود، بنابر این ثابت بن أقرَم رضی الله عنه جلو آمد و پرچم را به دست گرفت.
۴۶۱- مسلمانان دور او جمع شدند که در بینشان خالد بن الولید رضی الله عنه بود. ثابت رضی الله عنه پرچم را به خالد رضی الله عنه سپرد و بدین ترتیب خالد آن را به دست گرفت.
۴۶۲- وقتی خالد رضی الله عنه پرچمدار شد، رسول الله ﷺ به یارانش در مدینه فرمودند: “پرچم را شمشیری از شمشیرهای خداوند به دست گرفت”. (روایت بخاری)
۴۶۳- خالد رضی الله عنه توانست سپاه مسلمانان را مرتب کند، و در مقابل طوفان بزرگ دشمنانش ثابت قدم شود، و حمله را آغاز کند.
۴۶۴- همچنین او توانست لشکر مسلمانان را حفظ کرده، و بدون خسارت عقب نشینی کند، و به مدینه بازگردد.
۴۶۵- حدیث: “آنان فراری نیستند بلکه إن شاء الله بازگشتگانند “. حدیثی است که رسول الله ﷺ در مورد عقب نشینی لشکر مؤته فرمودند. (ابن اسحاق در سیرت با اسنادی ضعیف آن را روایت کرده).
۴۶۶- رسول الله ﷺ بعد از به شهادت رسیدن جعفر رضی الله عنه در مؤته، از خانواده ی او دلجویی می نمودند وبه دیدار آنان می رفتند. و به خانواده خویش می فرمودند: “برای خانواده ی جعفر رضی الله عنه غذایی آماده کنید. زیرا چیزی برایشان رخ داده که آنان را مشغول کرده است”. (روایت ابن ماجه وسند آن حسن است)

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …