سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۱۲۹)

اتفاقات سال یازدهم هجری ووفات رسول الله ﷺ

آخرین سخنرانی پیامبر ﷺ:
۶۹۹- پیامبر ﷺ احساس کردند کمی از شدت بیماری کم شده است، پس با تکیه بر فضل بن عباس به مسجد رفتند، و بر منبر بالا رفت، و برای مردم سخنرانی کرد، واین آخرین سخنرانی وخطبه ی ایشان بود.
۷۰۰- رسول الله ﷺ در سخنرانیشان فضل ابو بکر صدیق رضی الله عنه و فضل انصار را بیان کردند، و به رعایت حقوق آنان توصیه و سفارش نمودند. همچنین فضل أسامه بن زید را و اینکه او شایسته ی فرمانده بودن را دارد.
۷۰۱- در دلائل النبوه اثر امام بیهقی آمده است که رسول الله ﷺ در خطبه شان خود را برای قصاص آماده کردند، اما سند این روایت بسیار ضعیف است.
۷۰۲- رسول الله ﷺ امتشان را از اینکه قبر ایشان را مسجد قرار دهند بر حذر داشت، و به آنان فرمودند: بدترین مردم کسانی هستند که قبرهای پیامبرانشان را مسجد قرار می دهند.
۷۰۳- ایشان فرمودند: “یا الله قبرم را پرستشگاه قرار مده، الله لعنت کند قومی را که قبرهای پیامبرانشان را عیدگاه قرار می دهند”. (روایت احمد، وسند آن قوی است)
۷۰۴- ابن قَیِّم می گوید: این نهی پیامبر ﷺ برای امتشان است که قبرش را محل تجمع در اعیاد قرار ندهند که مردم برای ادای نماز به سوی آن بروند.
۷۰۵- رسول الله ﷺ همچنان سعی داشتند که با وجود شدت بیماری بیماری و درد، امامت نماز را بر عهده گیرند، تا اینکه بیماری آنقدر شدت یافت که نتوانستند از خانه خارج شوند.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …