سلسله ی سیرت رسول الله ﷺ (۱۱۴)

اتفاقات سال نهم هجری

غزوه تَبوک ۸:
۶۲۵- برای رسول الله ﷺ خیمه ای بر پا شد. پیامبر ﷺ ۲۰ روز را در تبوک ماندند. در این مدت هیچ خیانت ونیرنگی را ندیدند و با هیچ دشمنی مواجه نشدند.
۶۲۶- سپس رسول الله ﷺ سریه هایی را به سوی قبایل اطراف شام، و نامه ای را به قیصر پادشاه روم فرستاد.
۶۲۷- پیامبر ﷺ با مردم أَیْلَه و یهود جَرباء و أَذْرُح صلح کردند، و خالد بن الولید را با ۴۲۰ نفر به سوی أُکَیْدِر دُومه الجَندَل فرستادند.
۶۲۸- أکیدر دومه الجندل با پیامبر ﷺ به شرط پرداخت جزیه صلح کردند، و أکیدر به پیامبر ﷺ یک قاطر، و لباسی از ابریشم که در آن از طلا استفاده شده بود، هدیه داد.
۶۲۹- صحابه رضی الله عنهم از زیبایی آن لباس بسیار شگفت زده شدند. پیامبر ﷺ فرمودند: “از نرمی این لباس تعجب می کنید؟ به خدا قسم دستمالهای سعد بن معاذ در بهشت از این بهتر و نرمترند”. (متفق علیه)
• غزوه تَبوک ۹:
۶۳۰- سپس رسول الله ﷺ دِحْیَه کَلْبی را با نامه ای به سوی قیصر پادشاه روم فرستاد و آن را به ۳ چیز دعوت داد: پذیرش اسلام، یا پرداخت جزیه، و یا جنگ.
۶۳۱- قیصر فرماندهانش را جمع کرد و نامه ی پیامبر ﷺ را برای آنان خواند. آنها گفتند: به خدا قسم نه به دینش وارد می شویم و نه جزیه پرداخت می کنیم و نه با او می جنگیم.
۶۳۲- سپس قیصر این قضیه را در نامه ای به رسول الله ﷺ نوشت و رسول الله ﷺ به آن اکتفا نمود. و اعراب شنیدند که روم از جنگ با پیامبر ﷺ ترسیده است.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …