سلسله مطالب برخورد و رفتار پیامبر صلی الله علیه وسلم با خانواده و نزدیکان و اطرافیانش (۴۱)

رسول الله صلی الله علیه وسلم بر همسرانش غیرت داشت:
از عایشه رضی الله عنها روایت است که گفت:
«کَانَ یَدْخُلُ عَلَى أَزْوَاجِ النَّبِىِّ صلى الله علیه وسلم مُخَنَّثٌ فَکَانُوا یَعُدُّونَهُ مِنْ غَیْرِ أُولِى الإِرْبَهِ، فَدَخَلَ النَّبِىُّ صلى الله علیه وسلم یَوْمًا وَهُوَ عِنْدَ بَعْضِ نِسَائِهِ وَهُوَ یَنْعَتُ امْرَأَهً قَالَ إِذَا أَقْبَلَتْ أَقْبَلَتْ بِأَرْبَعٍ وَإِذَا أَدْبَرَتْ أَدْبَرَتْ بِثَمَانٍ، فَقَالَ النَّبِىُّ صلى الله علیه وسلم: أَلاَ أَرَى هَذَا یَعْرِفُ مَا هَا هُنَا لاَ یَدْخُلَنَّ عَلَیْکُنَّ، قَالَتْ فَحَجَبُوهُ»[بخاری: ۴۳۲۴؛ مسلم: ۲۱۸۱].
(فردی مخنث¹ نزد زوجات پیامبر صلی الله علیه وسلم می رفت، می پنداشتند که میل و رغبتی به زنان و ازدواج ندارد (یا قدرت زنا شویی ندارد)، روزی پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد شد که او نزد یکی از همسرانش بود، درحالی که زنی را اینگونه توصیف می کرد: وقتی پیش می آید شکمش چهار چین دارد و وقتی پشت می کند هشت چین دارد، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: دوست ندارم از اینجا (درون خانه) اطلاع یابد، دیگر هرگز نزد شما نیاید، گفت: پس او را منع کردند.
سبب اینکه این شخص مخنث قبلا نزد امهات المؤمنین می آمد این بود که آنان معتقد بودند او تمایلی به زنان ندارد، و رفت و آمدش نزد آنان مباح است، اما وقتی رسول الله سخنش را شنید؛ دانست که به زنان تمایل دارد، لذا رسول الله صلی الله علیه وسلم او را از وارد شدن منع کرد.
و علت منع نمودن او از وارد شدن نزد زنان این بود که، آن شخص یک زن را با این اوصافی که قلب مردان را به هیجان می آرود توصیف نمود، لذا او را منع نمودریال تا ازواج مطهرات را برای مردم توصیف نکند، که سبب شود مفهوم و معنای حجاب از بین برود.
و از حدیث برداشت می شود: که اگر محاسن زنان سبب در فتنه افتادن کسی شود باید خود را از او بپوشانند، و این حدیث اصلی است در مورد اینکه هر کس در هر امری سبب قرار گرفتن دیگران در فتنه و شبهه شود باید از آن دور شود .
غیرت پیامبر صلی الله علیه وسلم بر همسرانش اینگونه بود، برخلاف برخی از افراد که امروزه در جوامع ما سعیشان بر تضعیف غیرت و از بین بردن آن (از میان افراد جامعه) است، شخصی از آنان را می بینی که اهمیتی نمی دهد زن، یا خواهر، یا دخترش با هر مرد بیگانه و نامحرم نشست و برخواست داشته باشد.

منهج رسول الله صلی الله علیه وسلم حسن ظن به همسرانش و خیانت کار ندانستن آنان بود:
از انس رضی الله عنه روایت است که گفت:

«کَانَ النَّبِیُّ -صلى الله علیه وسلم- لا یَطْرُقُ أَهْلَهُ، کَانَ لا یَدْخُلُ إِلاَّ غُدْوَهً أَوْ عَشِیَّهً»[بخاری: ۱۸۰۱؛ مسلم: ۷۱۵].
(پیامبر صلی الله علیه وسلم (هنگام بازگشت از سفر) شب وارد خانه نمی شد، بلکه صبح یا بعد از ظهر، وارد منزل می شد).
«لا یطرق أهله» یعنی: از سفر که باز می گشت شب هنگام بر آنان وارد نمی شد، و طروق به معنای آمدن هنگام شب است، و هر چیزی که در شب می آید طارق است .
پی نوشت:
¹. مخنث: کسی است که اخلاق و رفتار و گفتار و حرکاتش شبیه به زنان است، در برخی افراد این در نهاد شخص است، و برخی افراد خود را از روی عمد چنین کارهایی می کند.

مقاله پیشنهادی

روش حج رسول الله صلی الله علیه وسلم

عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللهِ رضی الله عنهما قَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللهِ صلی الله علیه …