سخنان علماء و دانشمندان اسلام دربارۀ موسیقی

از امام ابوحنیفه: روایت است که فرمود: موسیقی از بزرگترین گناهانی است که ترک فوری آن واجب است.
اصحاب امام ابوحنیفه: به تحریم شنیدن همه آلات موسیقی مانند نی، دف ( دایره )حتی نواختن کمان ابرازنظرنموده فرموده اند: این معصیتی است که موجب فسق شده و شهادت فاعل آن مردود است.
چنانکه گفته اند:” شنیدن موسیقی فسق، و لذت بردن از آن کفر است”.

قاضی ابو یوسف: شاگرد امام ابوحنیفه: در مورد خانۀ که از آن آواز آلات موسیقی شنیده شود سوال شد وی چنین فرمود: بر آنها بدون اجازه داخل شو( برای منع آنان ) زیرا نهی از منکر فرض است.

امام مالک: از موسیقی وشنیدن آن نهی نموده است و در جواب سوالی در بارۀ موسیقی و نواختن آلات آن فرمود: آیا انسان عاقل میگوید که موسیقی جایز است؟! در نزد ما فاسقان این عمل را انجام می‌دهند.

از امام شافعی: در مورد موسیقی سوال شد فرمود: ” در آغاز زندیقان در عراق آن را به وجود آوردند تا مردم را از نماز وذکر الله( مشغول سازند”. چنانکه اصحاب امام شافعی به تحریم موسیقی ابراز نظر نموده اند.

عبد الله پسر امام احمد: می‌فرماید: از پدرم در مورد موسیقی سوال کردم فرمود: موسیقی نفاق را در قلب پرورش میدهد و من آنرا عمل زشت میشمارم، سپس قول امام مالک: را برایم فرمود که در نزد ما فاسقان آنرا انجام می‌دهند.
عمربن عبد العزیز: فرمود: موسیقی آغازش از شیطان و عاقبتش قهر و خشم رحمان است.

حسن بصری: فرمود: اگر در ولیمۀ موسیقی باشد آن دعوت باید پذیرفته نشود.
* قاسم بن محمد: فرمود: موسیقی باطل است و هر باطل در دوزخ است.

امام اوزاعی: فرمود: در ولیمۀ که طبل وآلات موسیقی باشد داخل مشو.

شیخ الإسلام ابن تیمیه: می‌نویسد: در مذاهب چهارگانه همه آلات موسیقی حرام است و اختلافی در مورد آن وجود ندارد. سپس می افزاید: موسیقی در اوایل قرنهای سه گانۀ فاضله نه در حجاز و نه در شام و نه در یمن و نه درخراسان ونه در مغرب و نه در عراق و نه در مصر وجود نداشت و هیچ فردی از مردمان زاهد و عابد به موسیقی و دف و کف زدن گوش فرا نداده اند، این چیز در اواخر قرن دوم رخ داد که علما برمنع آن شوریدند. و در جای دیگر می افزاید: آلات موسیقی شراب نفسهاست که اثر آن بر نفسها بزرگتر از تأثیر شراب در اجسام است. و کسیکه به آن معتاد شده و از آن لذت می برد، به شنیدن قرآن مشتاق نمی‌باشد و به آن شادمان نمیشود.

ابن القیم: چنین می نگارد: موسیقی تعویذ زنا، شرک شیطان، وشراب عقلهاست. موسیقی از شنیدن قرآن باز می دارد و به سوی باطل تشویق می‌نماید چون نفس بشری به شهوت گرایش دارد و به بدی فرمان می‌دهد.
همچنان می افزاید: محبت قرآن و محبت موسیقی در قلب بنده یکجا نمیشود و سوگند به الله( که هر گز از شرک به الله( سلامت نماند کسی که با شنیدن آن عادت کرده است.

مقاله پیشنهادی

چقدر شکایت می‌کنی و می‌گویی که فقیر هستم و حال آنکه زمین و آسمان و ستاره‌ها، از آنِ تو هستند

ایلیا ابوماضی می‌گوید: کم تشتکی وتقول أنک معدم   والأرض ملک والسماء والأنجم «چقدر شکایت …