دلایل تحریم موسیقی و آلات آن از سنت نبوی شریف

۱- رسول الله ص می‌فرمایند: «از امت من مردمانی خواهند بود که زنا، ابریشم، شراب و آلات موسیقی را حلال می‌شمارند». بخاری.
این حدیث از دو جهت برتحریم موسیقی وآلات آن دلالت دارد:
الف:- فرموده آنحضرت ص «حلال میشمارند» به صراحت حرام بودن موسیقی وآلات آن را مانند اشیای دیگری که در حدیث ذکر است بیان می‌نماید.
ب:- پیوسته بودن آلات موسیقی با آنچه که حرام بودنش هویداست (زنا، شراب، ابریشم) دلالت واضح بر تحریم آلات موسیقی دارد و اگر حرام نمی بود یکجا و پیوسته با آنها ذکر نمیشد.
۲- رسول اکرم ص می‌فرمایند: «دو آواز نفرین شده از حق دورند و من از آنها نهی می‌کنم: صدای نی و صدای شیطانی که به هنگام شادی آواز می‌خواند (آواز خوان)، و صدایی که در هنگام نزول مصیبت بلند می‌شود، و بر سر و صورت زدن و گریبان چاک کردن است». سنن ترمذی
۳- همچنان آن حضرت ص می‌فرمایند: «در این امت فرو بردن به زمین، باریدن سنگ و مسخ شدن رخ خواهد داد، و آن هنگامیکه باده های شراب را بنوشند و کنیزک های آواز خوان را بگیرند و آلات موسیقی را بنوازند». السلسله الصحیحه.
۴- آنحضرت ص می‌فرمایند: «الله ( بر امتم قمار، شراب، طبل و طنبور را حرام گردانیده است، و برایم نماز وتر را افزود». صحیح الجامع
روایت است که عبد الله بن عمر (آواز نی نوازی را شنید که نی مینواخت پس انگشتان خود را بر گوشهای خویش نهاد و مرکب خود را از راه به کناری کشید و به خادمش نافع فرمود: ای نافع! آیا هنوز هم آواز آنرا می شنوی؟ نافع می گوید: گفتم: آری. پس همچنان انگشتانش در کوشهایش بود تا آنکه گفتم: نه. دیگر آواز نی را نمی شنوم. آن گاه دستانش را از گوشهایش برداشت و مرکبش را به راه باز آورد وفرمود: رسول الله ص را دیدم که صدای نی چوپانی را شنیدند پس چنان کردند که من اکنون کردم.
برادر و خواهر گرامی: صدای نی صدایی است که از اعتدال خارج نیست و شهوتها را نیز بر نمی انگیزد پس چگونه است موسیقی و آلات آن در عصر ما که نفسها را بر حرام می جنباند و آنها را بر هوس و هوا بر می انگیزد، در آن غزلیات و اشعاری بیهوده و شرک آمیز مانند ذکر اوصاف زنان، شراب، وصلت، عشق و غیره موجود است که بسوی عمل زشت تحریک مینماید.
اجماع اهل علم بر تحریم موسیقی
اجماع و اتفاق علما مبنی بر تحریم موسیقی وآلات آنرا جمعی از علما نقل کرده اند، از آن جمله امام قرطبی، ابن صلاح و ابن رجب رحمه الله.
علما متفق اند که موسیقی به دلیل قرآن و سنت ممنوع است و آلات آن مانند نی، طنبور، طبل و غیره (آلاتی که با نام های جدید و در موسیقی از آن استفاده می‌شود) همه حرام بوده از هیچ عالمی اعم از سلف و خلف که سخنش معتبر باشد اختلافی وارد نشده که آنرا مباح دانسته باشد. پس چگونه حرام نباشد در حالیکه موسیقی شعار باده گساران و فاسقان و در عین زمان تحریک دهندۀ شهوتها، فساد و بی حیایی است.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …