سخت گیری پدر و مادر در ازدواج (۳)

شاید سوالی پیش آید که اگر خواستگاری از نظر اخلاق و دین داری مورد پسند بود و دختر و پسر هم به یکدیگر علاقه مند بودند اما از نظر مالی وضع آقا پسر زیاد خوب نبود و پدر و مادر با سخت گیری های بی مورد با ازدواج آنها مخالفت باشند آن وقت تکلیف چیست؟

بهترین راهی که می توان برای حل این مشکل پیشنهاد کرد این است: به افرادی که روی نظرات و تصمیمات آنها موثر هستند مثل: مادربزرگ یا پدربزرگ بگوییم تا آنها به پدر یا مادر بفهمانند که سخت گیری آنها بی مورد و اشتباه است به عبارتی غیر مستقیم به آنها پیام خودمان را برسانیم.

اما اگر سخت گیری پدر یا مادر بجا باشد این سخت گیری آنها نه تنها بد نیست بلکه لازم هم هست. به عنوان مثال:

اگر خواستگار برابر دختر خانم نیست یا آقا پسر عاشق دختر خانمی شده است که همتای او نیست و پدر و مادر می دانند که اگر این دختر و پسر با هم ازدواج کنند به خاطر برابر هم نبودن دچار مشکلات می شوند این سخت گیری بجا و لازم است. چون ازدواج نکردن به مراتب از ازدواج غلط کردن بهتر است.

انتخابی که از روی احساس و عشق های چشم و گوش بسته، باشد در این صورت پدر و مادرها وظیف دارند از چنین انتخاب و تصمیمی جلوگیری کنند و سخت گیری کنند و این به نفع فرزندان است زیرا تصمیم گرفتن از روی احساس و عشقی که او را کر و کور کرده است نمی تواند انتخاب درست و صحیحی باشد در نتیجه در آینده دچار مشکل خواهد شد.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …