سخت گیری پدر و مادر در ازدواج (۲)

با توجه به این که معمولا سخت گیری پدر و مادرها بی جهت نیست اما گاهی هم پدر و مادرها در بحث ازدواج سخت گیری های بی مورد و بی جهتی می کنند که این مساله سبب مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی می شود.

در دین مقدس اسلام معیارهایی برای انتخاب همسر آینده بیان شده است که با در نظر گرفتن این معیارها و فاکتورها پدر و مادرها و دختر و پسرها می توانند انتخاب خوبی داشته باشند.

به عنوان مثال رسول الله صلی الله علیه و سلم در حدیثی گزینه های مهم در انتخاب همسر را این چنین بیان کرده است: «تُنْکَحُ الْمَرْأَهُ لأَرْبَعٍ: لِمَالِهَا، وَلِحَسَبِهَا، وَجَمَالِهَا، وَلِدِینِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّینِ تَرِبَتْ یَدَاکَ».[متفق علیه]

رسول الله در این حدیث چهار گزینه را در انتخاب همسر معرفی کرده است: اول: مال. دوم: اصل و نسب. سوم: زیبایی. چهارم: دین داری.

این موارد برای یک انتخاب خوب و بی مشکل موثر است اما چیزی که از همه مهتر است و اسلام به آن تاکید دارد گزینه ی دین داری است. چون دین داری در به وجود نیامدن مشکلات و اختلافات خیلی موثر است به همین جهت افرادی که دین دار هستند کمتر به آسیب و مشکلات اجتماعی گرفتار می شوند چون فرد دین دار به تعهدی که می دهد پایبند است و تمام شئونات یک زندگی سالم را رعایت می کند.
به همین جهت رسول الله خطاب به پدر و مادرها می فرماید: «هرگاه خواستگاری نزد شما آمد و از دین و اخلاق او راضی بودید دختر خود را به ازدواج او در آورید، اگر چنین کاری را نکنید در روی زمین فتنه و آشوب و فساد پدیدار می گردد». (سنن الترمذی/ش:۱۰۸۴)

در این حدیث رسول الله به اولیاء توصیه کرده است که دختران خود را به خواستگارهای دین دار و خوش اخلاق بدهند و اگر آنان را به ازدواج مردان دین دار و خوش اخلاق درنیاورند و فقط به دنبال اصل و نسب و ثروت باشند سبب به وجود آمدن فتنه و فساد در جامعه می شوند. اگر پدر و مادرها خواستگاری را به خاطر مسایل مادی چون: مهریه، منزل، ماشین، پول و… رد کردند در حالی که خواستگار از نظر اخلاق و دین داری ایده آل بود، این کار آنها کاملا اشتباه است و این باعث به وجود آمدن مشکلاتی بزرگی خواهد شد.

یا اگر پدر و مادر در انتخاب همسر فرزندشان سلیقه ای برخورد کنند به این صورت که پدر بگوید: تو باید از فامیل های من زن بگیری یا شوهر کنی و مادر بگوید: تو باید فقط از فامیل های من زن بگیری یا شوهر کنی! این انتخاب سلیقه ای و دخالت های بی مورد سبب می شود که دختر و پسر در انتخاب همسر مورد نظرشان دچار اشتباه و خطا شوند.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …