سخت گیری پدر و مادر در ازدواج (۲)

 شاید سوالی پیش آید که اگر در چنین صورت خواستگاری از نظر اخلاق و دین داری مورد پسند بود و دختر و پسر هم به یکدیگر علاقه مند بودند اما از نظر مالی وضع آقا پسر زیاد خوب نبود و پدر و مادر با سخت گیری بی مورد با ازدواج مخالفت کنند تکلیف چیست؟

بهترین راهی که می توان برای حل این مشکل پیشنهاد کرد این است: به افرادی که روی نظرات و تصمیمات آنها موثر هستند مثل: مادربزرگ یا پدربزرگ بگوییم تا آنها به پدر یا مادر بفهمانند که سخت گیری آنها بی مورد و اشتباه است به عبارتی غیر مستقیم به آنها پیام خودمان را برسانیم.
اما اگر سخت گیری پدر یا مادر بجا باشد این سخت گیری آنها نه تنها بد نیست بلکه لازم هم هست. به عنوان مثال:
اگر خواستگاری آمده باشد اما هم کفو و برابر دختر خانم نیست یا آقا پسر عاشق دختر خانمی شده است که همتای او نیست و پدر و مادر می دانند که اگر این دختر و پسر با هم ازدواج کنند به خاطر برابر هم نبودن دچار مشکلات می شوند این سخت گیری بجا و لازم است. چون ازدواج نکردن به مراتب از ازدواج غلط کردن بهتر است.
انتخابی که از روی احساس و عشق های چشم و گوش بسته کنند، باشد در این صورت پدر و مادرها وظیف دارند از چنین انتخاب و تصمیمی جلوگیری کنند و سخت گیری کنند و این به نفع فرزندان است زیرا تصمیم گرفتن از روی احساس و عشقی که او را کر و کور کرده است نمی تواند انتخاب درست و صحیحی باشد در نتیجه در آینده دچار مشکل خواهد شد.
سخنی با پدر و مادرهای عزیز
پدر و مادرهای عزیز! اگر خواستگاری آمد و دین دار و دارای اخلاق خوبی بود سخت نگیرید. چون پول و ثروت اگرچه خوب هستند اما تنها عامل خوشبختی نیستند چه بسا افرادی هستند که ثروت و پول زیادی دارند اما در زندگی آرامش ندارند و خوشبخت نیستند و چه بسا افرادی هستند که ثروت و پول چندانی ندارند اما در زندگی زناشویی آرامش دارند و خوشبخت هستند.
پول و ثروت شاید در داشتن یک زندگی راحت موثر باشد اما نمی تواند تنها عامل خوشبختی و آرامش باشد! مهریه زیاد خوشبختی نمی آورد این شعار نیست حقیقت است. شما سری به دادگاه های خانواده و زندان ها بزنید ببینید که چه کسانی دچار اختلاف هستند؟ کسانی که مهریه شان زیاد هست یا کسانی که مهریه شان کم است؟ اگر خدای نکرده دختر و پسری با یکدیگر سازگاری نداشته باشند اگرچه مهریه ی دختر شما به اندازه ی تاریخ تولدش یا بیشتر باشد، در نهایت طرف دختر شما را طلاق خواهد داد و این در دادگاه های خانواده و زندان ها قابل مشاهده است که طرف به خاطر مهریه ی سنگین خانمش به زندان افتاده است. اگر مهریه زیاد خوشبختی می آورد نباید این آقا پسر دختر خانم را طلاق می داد و حالا سر از زندان درمی آورد!
وقتی که پدر و مادر ها و دختر و پسرها از ابتدای خواستگاری معیار و ملاک های اصلی یک زندگی سالم را در نظر نمی گیرند، مهریه هرچقدر هم که زیاد باشد اما باز هم از جدایی دختر و پسر جلوگیری نمی کند.
حرف از مهریه شد یادم از یک روایت افتاد که مرا خیلی به شگفت درآورد:
رسول الله در حدیثی می فرماید: «خَیْرُ النِّکَاحِ أَیْسَرُهُ»: (بهترین نکاح آن است که مهریه در آن کمتر باشد). (سنن أبی داود/ ش:۲۱۱۷)
و در حدیث دیگری رسول الله به عایشه فرمودند: «من یُمْنِ الْمَرْأَهِ تَسْهِیلُ أَمْرِهَا وَقِلَّهُ صَدَاقِهَا»: «از سعادت زن این است که ازدواجش به آسانی صورت گیرد و مهریه اش کم باشد». (موارد الظمآن/ش:۱۲۵۶)
:x: در اسلام به آسانی و کم بودن مهریه سفارش شده است و اگر مهریه زیاد خوشبختی می آورد قطعنا اسلام به آن تاکید می کرد اما از آنجایی که مهریه و پول خوشبختی نمی آورد و مهریه سنگین سبب کم شدن ازدواج می شود، اسلام برای جلوگیری از این مشکل خطرناک اجتماعی و برای ترویج بیشتر ازدواج دستور به آسان گرفتن در ازدواج و کم بودن مهریه کرده است.
پدر و مادر عزیز!
مهریه شخصیت و مقام دختر شما را بالا نمی برد و مهریه زیاد شخصیت نمی آورد.
آیا دختران ما از حضرت فاطمه سلام الله علیها که دختر بهترین انسان هاست، بهتر است؟ زمانی که حضرت علی به خواستگاری دختر نازنین و جگر گوشه ی رسول الله رفت هیچ مالی نداشت و فقیر بود اما این مساله برای رسول الله و فاطمه مهم نبود چون گوهری در وجود حضرت علی بود که بیشتر از این ها ارزش داشت. علی ایمان داشت، علی اخلاق داشت به خاطر همین ارزش والایی که حضرت علی داشت رسول الله، فاطمه را به ازدواج علی درآورد و جالب تر از همه این است که مهریه حضرت فاطمه یک زره بود!
اگر خوشبختی در پول و ثروت و مهریه زیاد می بود رسول الله باید برای خوشبختی فاطمه و جگر گوشه اش مهریه زیاد تعیین می کرد! اما چنین نکرد. آیا ما از رسول الله بیشتر می دانیم؟ آیا ما از رسول الله به دختران مان دلسوزتر هستیم؟ آیا ارزش و جایگاه دختران ما از سردار زنان بهشت حضرت فاطمه بیشتر است؟

 پس پدر و مادرهای عزیز در خواستگاری و تعیین مهریه سخت نگیرید و اگر خواستگاری دین دار و با اخلاق به خواستگاری دخترتان آمد جواب رد به او ندهید چون ممکن است در آینده مجبور شوید دخترتان را به فردی درجه پایین تری بدهید و حتی ممکن است به تأخیر افتادن ازدواج دخترتان مفسده هایی را به دنبال داشته باشد که در این صورت جز روسیاهی در دنیا و آخرت چیزی به همراه ندارد.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

زن لباس و زینتش را آشکار نکند

الله می‌فرماید: ﴿یَٰٓأَیُّهَا ٱلنَّبِیُّ قُل لِّأَزۡوَٰجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَآءِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ یُدۡنِینَ عَلَیۡهِنَّ مِن جَلَٰبِیبِهِنَّۚ ذَٰلِکَ أَدۡنَىٰٓ …