زمان و مکان بستن احرام

زمان احرام به حج تمتّع و قران و إفراد، ماه شوال و ذیقعده و دهه اول ذیحجه است.

میقات‌های مکانی برای کسانی که خارج از مکه به حج می‌روند عبارتند از:

  • «ذُوالحُلَیْفَه» که در ۴۵۰ کیلومتری شمال مکه واقع شده، میقات مردم مدینه و کسانی است که از آن طریق به حج می‌روند، و اکنون به اَبیار علی مشهور می‌باشد.
  • «جُحْفَه» که در ۱۸۳ کیلومتری شمال غربی مکه واقع شده، میقات اهل شام، اردن، فلسطین، سوریه، لبنان و همچنین مصر، مغرب، تونس، الجزایر و غیره که از آن طرق به حج می‌روند می‌باشد، و اکنون از «رابغ» ـ که نزدیک به جحفه است ـ احرام می‌بندند.
  • «قَرْنُ الْمَنازِل» که در حدود ۷۵ کیلومتری شرق مکه واقع شده، میقات اهل نجد و کشورهای حواشی خلیج‌فارس و ایران است، و اکنون به «السّیل» مشهور می‌باشد.
  • «ذاتُ عِرْق» که در حدود ۹۴ کیلومتری شمال شرقی مکه واقع شده، میقات اهل عراق و کردستان و کسانی است که از آنجا به حج می‌روند و اکنون از «ضریبیه» احرام می‌بندند.
  • «یَلَمْلَمْ» که در ۹۲ کیلومتری جنوب مکه واقع شده، میقات مردم یمن و همچنین کشورهایی است که در جنوب آسیا قرار گرفته‌اند، مانند: مالزی، اندونزی، هند، پاکستان و غیره و اکنون به «السّعدیّه» مشهور می‌باشد.

البته ایرانیان به ویژه غرب کشور که به وسیله هواپیما مستقیماً به جده می‌روند چون به هنگام پرواز از میقات می‌گذرند لذا از فرودگاه قبل از پرواز با توصیه روحانی کاروان احرام به حج می‌بندند.

مقاله پیشنهادی

هدف از کار کردن و رزق حلال به دست آوردن

فرد مسلمان هرکاری که می‌‌‌‌کند، هدفش این باشد که به فرمان و حکم الهی عمل …