ریا شرک است

از سعید بن فضاله که یکی از اصحاب بوده روایت گردیده است که گفت: از رسول خدا شنیدم که می فرمود:

هنگامی که خداوند متعال از اولین تا آخرین (انسان و جن) را در روز قیامت جمع می نماید؛ در آن روز که هیچ شک و تردیدی ( در فرارسیدن و آمدن آن روز) نیست؛ ندا دهنده ای ندا می دهد: هر آن کسی که در عملش شرکی برای خداوند قرار داده است؛ پس امروز پاداشش را از نزد غیر خدا درخواست نماید. بی شک و بی گمان که خداوند متعال بی نیازترین شریکان از شرک است.(ترمذی ۳۱۵۴)
از ابو سعید خدری روایت شده که فرمود : ما به همراه رسول خدا بیرون رفتیم و درباره ی مسیح دجال گفتگو و بحث می نمودیم. پس رسول خدا فرمود:
آیا شما را آگاه نکنم و به شما خبر ندهم از چیزی (بسیار خطرناک و ترسناک) که بر آن برای شما بیشتر از فتنه ی مسیح دجال می ترسم؟ ما هم گفتیم: بله ای رسول خدا (ما از این خطر آگاه و باخبر بفرما). پیامبر فرمود: آن شرک خفی( پنهان) است که شخصی می ایستد و نماز می خواند و درحالی که کسی او را نگاه کند، نمازش را مزین می نماید( بعنی ظاهر ارکان نماز را آراسته تر و بهتر انجام می دهد و قیام و سجودش را طولانی می کند).(سنن ابن ماجه۴۲۰۴).
از ابی هریره روایت شده که گفت: از رسول خدا شنیدم که می فرمود:
اولین کسی که در روز قیامت محاکمه می گردد مردی می باشد که شهید شده است. او را می آوردند و خداوند متعال نعمت های خدد را به او نشان می دهد و او هم نعمت ها را می شناسد. خداوند متعال می فرماید: در مقابل این نعمت ها چه کرده ای؟ آن شخص شهید می گوید: در راه تو جنگیدم تا شهید شدم. می فرماید: دروغ گفتی، زیرا تو جنگیدی تا گفته شود او با جرات است و گفته شد: در مورد وی دستور صادر می گردد و با سر و روی بر زمین کشیده شده و به دوزخ انداخته می شود. و( پس از این مرد شهید آن کسی که مورد محاکمه قرار می گیرد) مردی است که علم آموخته و به مردم یاد داده است و قرآن خوانده است. او را می آورند و خداوند متعال نعمت های خود را به او می شناسانند و می فرماید: در برابر این نعمت ها چه کردی؟ (آن شخص در جواب) می گوید: علم آموختم و آم را تعلیم دادم و برای رضایت تو قرآن خواندم. خداوند می فرماید: دروغ گفتی، زیرا علم آموختی تا گفته شود: عالمی. و قرآن خواندی تا گفته شود، قاری هستی. و گفته شد در مورد وی دستور و حکم صادر می شود و با سر و روی کشیده می شود و در دوزخ انداخته می شود. و (پس از این دو شخص کسی که مورد محاکمه قرار می گیرد) کسی است که خداوند به وی رزق و روزی فراوان و وسیع و انواع مال و دارایی بخشیده است. او را می آورند و آم معمت ها به او شناسانده می شود و او نیز آن نعمت ها را می شناسد. خداوند متعال می فرماید: در ماقبا آن نعمت ها چه کردی؟ آن شخص می گوید: در راهی که تو دوست داستی صرف شد و آن را به خاطر تو خرج و صرف نمودم. خداوند متعال می فرماید: دروغ گفتی؛ زیرا این کار را کردی تا گفته شود: جوانمرد و سخی و بخشنده است. و گفته شد در مورد وی حکم و دستور صادر می شود و با سر و صورت کشیده می شود و به دوزخ انداخته می گردد.

شرح:

تظاهر کردن، ظاهر سازی و حالت پارسا و متقی ساختگی به خود گرفتن در طاعات و عبادات و آراستن ظاهری عبادات برای انسانها، ریا است. رسول خدا ریا را شرک برشمرده اند و امت و پیروانش را از آن بر حذر دانسته اند؛ چون نهان و مخفی بودن ریا بر بسیاری از کسانی که دچار ریا می شوند پوشیده است و در عین حال بازهم دچار ریا می شوند؛ به همین دلیل رسول خدا پیروانش را از ریا برحذر دانسته اند. زیرا که ریا اعمال را فاسد و تباه می گرداند و از بین برنده و باطل کننده و بی نتیجه کننده ی اعمال است.

فوائد:

۱٫ ترس رسول خدا از صحابه بر دچار شدن به ریا؛ هشدار و اخطار است برای افرادی غیر از اصحاب به اینکه با جدیت بسیار از ریا بر حذر باشند و مراقب باشند که در انجام اعمال و طاعات و عبادات دچار ریا نگردند.
۲٫ تهدید نمودن سخت و شدید برای ریا کاران.
۳٫ عمل شخص ریا کار مردود و باطل و غیر مقبول است.
۴٫ شخص نیکوکار و پارسا هم احتمال دارد دچار ریا گردد و در آن واقع گردد و خود متوجه
آن نگردد. لذا اخلاص در نیت برای خداوند داشتن باید مورد توجه باشد تا دچار ریا نگردد.
الدروس الیومیه من السنن و الاحکام الشرعیه. تالیف: راشد بن حسین عبدالکریم.

 «عْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» ما به تو خیر فراوان و فضل زیاد داده ایم از جمله آن نهر و حوضی است که خداوند به پیامبرش داده و کوثر نامیده می شود که طول آن به مسافت یک ماه و عرض آن نیز به مسافت یک ماه است و آب آن از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر است و ظرف و لیوان های آن به اندازه ستارگان آسمان زیاد و همان طور درخشان می باشند. هرکس یک بار از حوض کوثر بنوشد هرگز تشنه نخواهد شد.

وقتی خداوند منت خویش را بر پیامبر بیان کرد، او را به سپاسگزاری نعمت فرمان داد و فرمود:

«فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَانْحَرْ ».

«پس‌ برای‌ پروردگارت‌ نماز بگزار» یعنی: ای‌ پیامبر صلی الله علیه وسلم! چنان‌که‌ به‌ تو در دنیا و آخرت‌ خیر بسیار داده‌ایم‌ پس‌ به‌ شکرانه‌ این‌ نعمت‌ها خالصانه‌ برای‌ ما بر نمازهای ‌فرض‌ خویش‌ مداومت‌ کن‌ «و قربانی‌ کن» برای‌ رضای‌ ما و به‌نام‌ ما، نه‌ مانند بت‌پرستان‌ که‌ برای‌ غیر ما قربانی‌ می‌کنند. و کسانی‌ از مشرکان‌ بودند که‌ برای‌ غیر خداوند قربانی‌ می‌کردند لذا خداوند عزوجل به‌ پیامبرش ‌فرمان‌ داد که‌ نماز و قربانی‌اش‌ باید خالصانه‌ برای‌ وی‌ باشد. قتاده‌، عطاء و عکرمه ‌می‌گویند: مراد از « وَانْحَرْ » ادای‌ نماز عید اضحی‌ و ذبح‌ قربانی‌ در آن‌ است‌. اما ابن‌کثیر می‌گوید: «صحیح‌ آن‌ است‌ که‌ مراد از نحر، ذبح‌ حیوانات‌ هدیه‌ و قربانی ‌در حج‌ و مناسک‌ می‌باشد». ابن‌کثیر در این‌ باره‌ حدیثی‌ را نیز نقل‌ کرده ‌است‌.

« إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ».

«بی‌گمان‌ دشمنت‌ خود ابتر است» یعنی: بدون‌ شک‌، این‌ دشمن‌ توست‌ که‌ از هر دو خیر دنیا و آخرت‌ بریده‌، بلاعقب‌ و بی‌سرانجام‌ است‌. یا این‌ دشمن‌ توست‌ که‌ از وی‌ بعد از مرگش‌ نام‌ و آوازه‌ نیکی‌ باقی‌ نمی‌ماند. چنان‌که‌ گفتیم‌؛ در جاهلیت‌ به‌ کسی‌ از مردان‌ که‌ فرزند مذکری‌ نداشت‌، ابتر می‌گفتند. حسن‌بصری رحمه الله‌ می‌گوید: «مراد مشرکان‌ از ابتر بودن‌ پیامبر صلی الله علیه وسلم این‌ بود که‌ ایشان‌ قبل‌ از آن‌که‌ به ‌هدف‌ نهایی‌ خود برسند، در نیمه‌ راه‌ دعوت‌ ناکام‌ می‌مانند اما خداوند عزوجل در اینجا روشن‌ ساخت‌ که‌ این‌ دشمنان‌ پیامبر صلی الله علیه وسلماند که‌ ناکام‌ و بی‌ نام‌ و نشان‌ می‌مانند».

منابع: تفسیر انوارالقرآن، تفسیر علامه عبدالرحمن سعدی، اسباب النزول سیوطی.

البته مفسرین در معنای کوثر اقوال متفاوتی دارند؛ بعضی با استناد به احادیث صحیحه گفته اند: «نهری در بهشت است» بعضی گفته اند: حوضی در بهشت است، بعضی گفتند: یعنی خیر فراوانی که نصیب پیامبر صلی الله علیه وسلم شده، بعضی گفتند: قرآن و نبوت است، بعضی گفتند: کثرت اصحابی است که خدای متعال آنان را همراه وی کرده است.

اما قول بیشتر مفسرین اینست که کوثر یعنی خیر کثیری که نصیب پیامبر صلی الله علیه وسلم شده که از جمله نهر کوثر در بهشت است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم اعطاء شده است، و دلایل زیادی در تایید این مطلب وارد شده است، مثلا از عایشه رضی الله عنها در مورد این سخن خداوند متعال که می‌فرماید: «إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ» پرسیدند. گفت: «نَهَرٌ أُعْطِیَهُ نَبِیُّکُمْ صلی الله علیه وسلم شَاطِئَاهُ عَلَیْهِ دُرٌّ مُجَوَّفٌ آنِیَتُهُ کَعَدَدِ النُّجُوم» . (بخارى:۴۹۶۵)

یعنی: نهری است که به پیامبر شما عطا شده است. و در دو طرف آن، مرواریدهای میان تهی، وجود دارد و تعداد ظروف آن،‌ مانند تعداد ستارگان (زیاد) است».

ابن جریر طبری  امام المفسرین  ضمن آنکه تمام اقوال مختلف را در معنای کوثر آورده، در آخر می گوید: با توجه به کثرت روایات از نظر ما کوثر نهری در بهشت است که به پیامبر صلی الله علیه وسلم عطاشده است.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …