رکن سوّم: ایمان به کتاب‌ها(۱)

اهل سنت ایمان و اعتقاد قطعی دارند که الله متعال بر پیامبرانش کتاب‌هایی نازل کرده که در آن امر و نهی و وعده و وعید او و آنچه از بندگانش خواسته در آن بیان شده است، و تعداد آن کتاب‌ها را فقط الله متعال می‌داند که آن را نازل کرده است. چنان که الله متعال می‌فرماید: ﴿ءَامَنَ ٱلرَّسُولُ بِمَآ أُنزِلَ إِلَیۡهِ مِن رَّبِّهِۦ وَٱلۡمُؤۡمِنُونَۚ کُلٌّ ءَامَنَ بِٱللَّهِ وَمَلَٰٓئِکَتِهِۦ وَکُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِ﴾ [البقره: ۲۸۵].

«پیامبر به آنچه از جانب پروردگارش بر او نازل شد ایمان آورد، و مؤمنان همگی به خدا و فرشتگان و کتابها و پیامبرانش ایمان آوردند».

و همه این کتاب‌ها سرشار از هدایت و نور بوده و شفابخش دل‌ها بوده است و الله متعال آن را بر پیامبرانش نازل کرده تا همه بشریت هدایت شوند، چنان که می‌فرماید:

﴿الٓرۚ کِتَٰبٌ أَنزَلۡنَٰهُ إِلَیۡکَ لِتُخۡرِجَ ٱلنَّاسَ مِنَ ٱلظُّلُمَٰتِ إِلَى ٱلنُّورِ بِإِذۡنِ رَبِّهِمۡ إِلَىٰ صِرَٰطِ ٱلۡعَزِیزِ ٱلۡحَمِیدِ﴾ [إبراهیم: ۱].

«الف. لام. راء. این کتابی است که آن را بر تو فرو فرستاده‌ایم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به‌سوی نور بیرون بیاوری، به‌سوی راه خداوندِ پیروزمند ستوده».

و از جمله این کتاب‌ها که در قرآن و سنت نام برده شده‌اند می‌توان قرآن، تورات، و انجیل و زبور و صحیفه‌های ابراهیم و موسی را نام برد، و بزرگترین آن تورات و انجیل و قرآن است و بزرگترین این سه تا و برترین آن و ناسخ آن قرآن عظیم است. و الله متعال حفظ هیچ یک از این کتاب‌ها را به عهده نگرفته جز قرآن کریم؛ بلکه الله متعال از علما و خداپرستان خواسته که از آن پاسداری کنند اما آن‌ها نکرده‌اند و به گونه شایسته آن را حفاظت نکرده، و در نتیجه مورد تغییر و تبدیل قرار گرفته‌اند، و اصول آن را از بین رفته و احکام آن تغییر داده شده است، و اولین کتابی که تحریف شد تورات بود.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …