رکن دوّم: ایمان به ملائکه(۲)

و اهل سنت و الجماعت ایمان دارند که ملائکه را خداوند از نگاه ما پنهان کرده است و ما آن‌ها را در صورتی که بدان آفریده شده‌اند نمی‌بینیم اما آن‌ها را به بعضی از بندگانش نشان داده است همان طور که پیامبر صلی الله علیه وسلم جبرئیل را دو بار در هیئت و صورتی که به آن آفریده شده، دیده است. الله متعال می‌فرماید: ﴿وَلَقَدۡ رَءَاهُ نَزۡلَهً أُخۡرَىٰ* عِندَ سِدۡرَهِ ٱلۡمُنتَهَىٰ﴾ [النجم: ۱۳-۱۴].

«و به‌راستی او را باری دیگر دیده بود. نزد سدره المنتهی».

و می‌فرماید: ﴿وَمَا صَاحِبُکُم بِمَجۡنُونٖ* وَلَقَدۡ رَءَاهُ بِٱلۡأُفُقِ ٱلۡمُبِینِ﴾ [التکویر: ۲۲-۲۳].

«و رفیق شما دیوانه نیست. و به‌راستی (او) آن (فرشته) را در کرانۀ آشکار آسمان دید».

و اهل سنت و الجماع ایمان دارند که ملائکه انواع زیادی هستند بعضی موظف به حمل عرش و بعضی موظف به رساندن وحی و بعضی مسئول کوه‌ها و بعضی داروغه‌های دوزخ و بعضی نگهبانان بهشت‌اند. و بعضی موظف به ثبت و ضبط اعمال بد و نیک بندگان می‌باشند و بعضی موظف به گرفتن ارواح مومنان و بعضی موظف به گرفتن ارواح کافران و بعضی موظف به سوال از بنده در قبر هستند. و بعضی برای مومنان طلب آمرزش می‌کنند و بر آن‌ها درود می‌فرستند و به آنان سلام می‌کنند و بعضی در مجالس علم و حلقه‌های ذکر حضور می‌یابند و این حلقه‌ها را با بال‌های خود می‌پوشانند.

و بعضی همراه انسان‌اند که از او جدا نمی‌شوند و بعضی همه روزه بندگان را به انجام کار نیک فرامی‌خوانند، و بعضی وقتی مومن دعا می‌کند آمین می‌گویند، و این گونه دعا بهتر پذیرفته می‌شود.

و بعضی موظف به حمایت از صالحان و حل مشکلات آن‌ها هستند و بعضی در جنازه صالحان حاضر می‌شوند و در کنار مومنان می‌جنگند و آن‌ها را در جهاد با دشمنان خدا استوار و ثابت قدم می‌دارند. و بعضی به لعنت کردن کفار و فروفرستادن عذاب بر آن‌ها موظف می‌باشند.

و بعضی موظف به حمایت از مکه و مدینه هستند که اجازه نمی‌دهند دجّال وارد آن شود و بعضی بر مومنان و بر پیامبر درود می‌فرستند و یعضی سلام امت را پیامبر صلی الله علیه وسلم می‌رسانند.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …