روز عاشورا را چگونه بگذرانیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم
در نزد اهل سنت و جماعت روز عاشورا چنین است:
خلاصه ى قصه ى موسى و فرعون:
موسى علیه السلام وهمراهانش بدستور خداوند متعال راهى ساحل دریا شدند، فرعون وهمراهانش بدنبال موسى و بنی اسرائیل روان گشتند، موسى علیه السلام و بنی اسرائیل به ساحل دریا رسیدند اما کشتى و چیزى در اختیار نداشتند، جلو رویشان دریا و پشت سرشان فرعون ولشکریانش همه بسلاح بودند.
همراهان موسى علیه السلام گفتند فرعونیان بما مى رسند موسى علیه السلام گفت فرعونیان هرگز بما نمى رسند زیرا پروردگار با من است، مرا راهنمائى مى کندو راه نجات را بمن نشان مى دهد.
خداوند وحى به موسى فرستاد تا عصاى خود را به دریا بزند، دریا از هم شکافته شد و براى موسى و همراهانش دوازده جادّه در دریا پیدا شد، در دو طرف جادّه آب دریا بصورت کوهى عظیم ایستاده بود، فرعون بهت زده با چشم خود مى دید که موسى و همراهانش از راه باز شده در میان دریا مى گذرند، در آن موقع که فرعون مى دید موسى و بنی اسرائیل در ساحل دیگر از دریا بیرون مى روند و در ساحل راه مى روند فرعونیان تصور کردند که راه براى آنها نیز در دریا باز است و بدنبال موسى و همراهانش وارد شدند، اما همین که موسى و بنی اسرائیل به ساحل رسیدند دریا سر بهم نهاد و فرعون و لشکریانش را به زیر آب برد، وقتى فرعون به حال غرق شدن رسید چنان که خـداوند از زبان او در قـرآن بیان مى فرماید چنین گفت: ﴿قَالَ آمَنتُ أَنَّهُ لا إِلِـهَ إِلاَّ الَّذِی آمَنَتْ بِهِ بَنُو إِسْرَائِیلَ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِینَ آلآنَ وَقَدْ عَصَیْتَ قَبْلُ وَکُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِینَ فَالْیَوْمَ نُنَجِّیکَ بِبَدَنِکَ لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَهً ﴾ [سوره یونس آیات ۹۰ ـ ۹۳].
«ایمان آوردم به این که معبودى بحق نیست مگر خداى یکتائى که بنی اسرائیل به او ایمان آوردند و من از مسلمانان هستم، خداوند فرمود آیا حالا ایمان مى آورى و پیش از این از مفسدان و تبهکاران بودى؟ امروز تو را با جسم بى جانت از دریا بیرون آریم تا براى کسانى که بعد از تو مى آیند درس عبرتى باشد و بدانند که تو بنده اى و مانند تو غرور بر ندارند».
وقتى رسول اکرم صلى الله علیه وآله وصحبه وسلم از مکه به مدینه هجرت فرمودند دیدند که یهود مدینه روز عاشورا را روزه مى گیرند پس فرمود: «مَا هَذَا الیَوْمُ الذِی تَصُومُونَهُ» براى چه این روز را روزه مى گیرید؟ گفـتـند: این روزى است که خـداونـد موسى و مؤمنین را از دست فـرعـون و لشکریانش نجات داد، و فرعون و همراهانش را در دریا غرق کرد، موسى علیه السلام براى شکرگذارى خدا آن روز را روزه گرفتند و ما نیز آنرا روزه مىگیریم.
رسول اکرم صلى الله علیه وآله وصحبه وسلم فرمود: «نَحْنُ أَحَقُ مِنْکُم بِمُوسَى» ما به موسى از شما برحق تر هستیم، و امر کرد به روزه گرفتن آن روز، و فرمود: «لَئِنْ بَقَیْتُ إِلَى قَابِلٍ لَأَصُومَنَ التَّاسِعَ»، اگر در سال آینده زنده بودم روز نهم را نیز روزه خواهم گرفت، یعنى روز نهم و دهم را روزه خواهم گرفت.
رسول اکرم صلى الله علیه وآله وصحبه وسلم مى فرماید: «أَفْضَلُ الصَّوُمِ بَعْدَ رَمَضَانَ شَهْرُ اللهِ المُحَرَّم».
بهترین روزه ها بعد از روزه ماه مبارک رمضان روزه ماه محرم الحرام است.
و درباره روزه روز عاشورا پرسیده شد آن حضرت فرمودند: «یُکَفِّرُ السَّنَهِ المَاضِیَهِ».
روزه گرفتن آن کفاره گناهان (صغیره) سال گذشته مىشود.
روز عاشورا فضیلت بسیار بزرگى را دارد و روزه آن در میان پیامبران علیهم السلام مشهـور و معروف است، همچنین قریش در جاهلیت آنرا روزه مى گرفتند.
و در روایت دیگرى آمده که آن حضرت صلى الله علیه آله وصحبه وسلم فرمودند: «صُوموُا یَوُمَاً قَبْلَهُ أَوْ یَوُمَاً بَعْدَهُ، خَالِفُوا الیَهُودَ».
با یهود مخالفت کنید و یک روز قبل از آن و یا یک روز بعد از آن روزه بگیرید.
پس بایستى مسلمان روزهاى نهم و دهم،  یا دهم و یازدهم را روزه بگیرد تا اینکه فائده هاى بسیارى ببرد و از این فائده ها:
۱ ـ اینکه اجر یک ماه براى او نوشته مى شود زیرا هر حسنه و نیکى بـه ده برابر تبدیل مى شود و رسـول اکرم صلى الله علیه وآله وصحبـه وسلم سـه روز از هر ماه را روزه مى گرفتند و به آن امر مى کردند.
۲ ـ اینکه روزه این ماه (محرم الحرام) بهترین روزه ها بعد از ماه مبارک رمضان است چنانکه درحدیث آمده است.
۳ ـ این که با روزه گرفتن روز نهم و یازدهم با روز دهم مخالفت با یهود مى شود.
۴ ـ اینکه اقتدا و تأسى به رسول اکرم صلى الله علیه وآله وصحبه وسلم است.
۵ ـ اینکه کفاره گناهان صغیره یک سال خواهد بود.
و فوائد بسیار دیگر.

نوشته:
اسحاق دبیری

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …