نزد متکلمین متأخر چنین شایع شده که شیوه ی سلف [در پژوهش اسماء و صفات و نفی صفات سلبیه] سالمترین روش و شیوه ی خلف آگاهانه ترین ومحکمترین راه هاست، یکی از نفی کنندگان میگوید: شیوه ی خلف آگاهانه ترین ومحکمترین راههاست زیرا گمان کرده اند به شیوه ی خلف می توان با نفی صفات سلبیه از الله تعالی- که نزدشان حق مطلب همان است و بس؛ شناخت بهتری حاصل کرد و معانی نصوص اثبات را بهتر می توان تأویل کرد، این گروه شیوه ی خود را علم به معقول و تأویل منقول نام نهاده اند و براین باورند که در شیوه ی سلف چنین چیزی را نمیتوان یافت و با آن به ردّ کسانی پرداختهاند که تنها به مدلول نصوص پایبندند.
به نظر اینان مذهب سلف به علت تعارض احتمالات توجهی به فهم آن نصوص ندارد، از این رو، این سالمترین شیوه نزد آنان میباشد، زیرا اگر یک لفظ دارای معنای متعددی باشد، در نظر گرفتن یک معنی یا یک تفسیر و نادیده گرفتن سایر معانی، کاری مخاطره آمیز است و روی گرداندن از آن در حقیقت در امان ماندن از این خطر عظیم است!.
در حالی که اگر برای چنین افرادی بیان شود که شیوه ی سلف تنها اثبات، فهم و تدبر صفاتی است که نصوص بر آن دلالت دارند و به تعبیری ابطال شیوه ی نفی کنندگان و بیان مخالفت آن شیوه با عقل صریح و نقل صحیح است، در آن صورت خواهند دانست که راه سلف آگاهانه ترین، محکمترین، سالمترین و هدایت یافتهترین راه هاست و راه نفی کنندگان درست مخالف و نافی اخباری است که از رسول الله صلی الله علیه و سلم به ما رسیده است، از این رو چنین شیوه ای از نظرگاه شرعی و عقلی باطل میباشد و اینکه کسانی بر این باورند که در شیوه ی سلف از معانی آیات علم درستی حاصل نمیشود و یا از صفات نمیتوان اثبات را فهم کرد، قطعاً سخن نادرستی است، حال چه عمداً این سخن را گفته باشند و یا از روی جهل و خطا، در حقیقت بر الله سبحانه، رسول او صلی الله علیه و سلم، سلف صالح و امامان بزرگوار دروغ و افترا بستهاند و صد البته با این دروغشان عقول عامه ی مردم را نیز مشتبه و ادلهی عقلیه و دلایل نقلیه را نیز نادیده گرفتهاند[۱].
و اگر خوب در حال و روز کسانی بیندیشی که معتقدند شیوهی سلف سالمترین و راه خلف آگاهانه ترین و محکمترین است، می بینی متأخرین امروزی در علم و حکمت چیز بیشتری از خلف خود ندارند، بلکه ویژگی اصلیشان تکلف و بازی با کلمات است و بس!. اما راه سلف آگاهانه ترین، محکمترین، سالمترین راههاست.
و هر کس [مؤمنی] که خداوند به وی علم وایمان عطا نموده است به وضوح میداند که متأخرین صرفاً از همان تحقیقات و پژوهشهایی بهره برده اند که پیشتر سلف آن را بیان داشتهند، از این رو نه در علم و نه در عمل هیچ سبقتی بر آنان ندارند و نیز کسانی که از مسایل عقلی، نظری و عملی آگاهی دارند، به سادگی میدانند که شیوه ی سلف همواره بر گفته ی پیشینیان راجحتر است[۲].
[۱]– منهج الاستدلال فی مسائل الاعتقاد: ج ۲، ص ۵۱۲-۵۱۳٫
[۲]– کتاب الإیمان، شیخ الإسلام ابن تیمیه، با اندکی تصرف: ص ۴۱۷٫