اقوال اهل سنت

اهل سنت آثار و پژوهشهای گرانمایه و پر برکتی در این زمینه دارند، که مایه‏ی شادابی دل و درون است و به خوبی تمسک و پایبندی سلف صالح را به کتاب و سنت پیامبرشان به نمایش گذاشته است، در ادامه به نمونه‌هایی از این گفتارها اشاره می‌شود:

از عبدالله بن مسعود  رضی الله عنه  روایت است که فرمود: «از آثار و سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم تبعیت و پیروی کنید و هرگز به بدعت نزدیک نشوید، همین شما را کفایت می‌کند»[۱].

و فرمود: «ما صرفاً اقتدا می‏کنیم و از خود کاری انجام نمی‌‌دهیم و از سنت پیامبرمان صلی الله علیه و سلم تبعیت و پیروی می‏کنیم و به بدعت روی نمی‏آوریم؛ تا زمانی که به سنت ملتزم و پایبندیم، هرگز گمراه نخواهیم شد»[۲].

و فرمود: «هر کس از شما خواهان پیروی و اقتدا است، به یاران رسول الله صلی الله علیه و سلم اقتدا کند، زیرا آنان قلبی نیکوکار و پرهیزگار ‌و علم و دانشی عمیق و گسترده داشتند و از تکلف بدور و راه یافته‏ترین مردمان و بهترین آنان از نظر حال و روز بودند، آنان گروهی بودند که الله -تعالی- برای همراهی رسولش صلی الله علیه و سلم و برپایی دینش برگزید، از این رو به فضل و برتری‌شان اعتراف کنید و قدرشان را بدانید و از آثارشان تبعیت و پیروی کنید، زیرا آنان بر شاهراه هدایت قرار گرفته بودند»[۳].

و اوزاعی گوید: «به سنت رسول الله صلی الله علیه و سلم پایبند باشید و بر آن استقامت بورزید و در چیزهایی که یارانش از آن سخنی بمیان نیاورده‌اند، یا در اظهار نظر در این باره توقف کرده‏اند، شما نیز سخن مگویید و از بیان هرآنچه‏ امتناع ورزیده‏اند شما نیز ‏امتناع کنید و برنامه و راه و روش سلف صالح را در پیش گیرید، زیرا همین شما را کفایت می‌کند»[۴].

به ابوحنیفه گفتند: نظرت درباره‏ی متکلمینی که درباره‏ی اعراض، [جواهر] و اجسام سخن می‏گویند چیست؟ فرمود: «اینها گفته‌های فلاسفه است، به آنها توجه نکنید و پایبند راه و روش سلف باشید و از هر نوپدیدی در‏امر دین برحذر باشید، زیرا آنها بدعتند و سرانجام بدعت گمراهی و تباهی است»[۵].

[۱]– شرح أصول اعتقاد أهل السنه، لالکایی: حدیث ۱۰۴٫

[۲]– شرح أصول اعتقاد أهل السنه، لالکایی: حدیث ۱۰۶٫

[۳]– جامع بیان العلم وفضله، ابن عبدالبر: ۲/۹۷٫

[۴]– الشریعه، آجری: ص: ۵۸٫

[۵]-صون الـمنطق من الکلام: سیوطی، ص ۳۲ و ص ۳۳۲٫

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …