راه رهایی و نجات از گروهها و اختلافات (۲)

و از سنت، ترمذی و دیگران از عبدالله بن عمر  رضی الله عنهما روایت می‌کنند که رسول الله  صلی الله علیه و سلم می‌فرماید: «لَا یَجْمَعُ أُمَّتِی أَوْ قَالَ أُمَّهَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ عَلَى ضَلَالَهٍ وَیَدُ اللَّهِ مَعَ الْجَمَاعَهِ»[۱] «امت من بر گمراهی یا فرمودند امت محمد بر گمراهی جمع نمی‌شوند و دست خداوند با جماعت است».و با این عبارت به سخنمان پایان می‌دهیم که راه نجات و رسیدن به سعادت، تمسک و چنگ زدن به کتاب الله تعالی است کتاب شکست ناپذیری که به هیچ وجه باطل در آن راه نمی‌یابد، از جانب کسی که کارهایش از روی حکمت و بسیار ستوده صفات است، نازل گشته است. همچنین تمسک جستن و چنگ زدن به سنت ثابت شده پاک رسول الله  صلی الله علیه و سلم که از روی هوا و آرزو سخن نمی‌گوید و آنچه می‌گوید جز وحی نمی‌باشد. این دو یعنی کتاب و سنت تنها مراجع برای عقیده اسلام و شریعت می‌باشند. پس هر منهجی که از این راه اجتناب نماید آن منهج خسارتمند و زیانکار است. متمسک شدن به سنت همان راه مؤمنان و راه رسیدن به رضایت پروردگار عالمیان و سنگری محکم است و این همان منهجی است که خداوند به وسیله آن امت را از بدعت بدعتگذاران و پذیرش دروغگویان، تأویل و تفسیر جاهلان و تحریف غلوکنندگان حفظ می‌کند.

و این همان راهی است که به وسیله آن امت در صدر اسلام اصلاح شدند و رستگاری و نجاتی جز بازگشت به آن برایمان وجود ندارد. امام دارالهجره، امام مالک بن انس: می‌گوید: (لا یصلح آخر هذه الأمه إلا بما صلح به أولها) «آخر این امت جز به آنچه اول این امت اصلاح شد، اصلاح نمی‌گردد». و آنچه اول این امت به وسیله آن اصلاح گردید عمل به کتاب خدا و سنت رسولش   صلی الله علیه و سلم بود و آنچه بر مسلمان در این راه واجب است این است که به کتاب و سنت به فهم سلف صالح و منهج آن‌ها عمل نماید. بخاطر این سخن الله تعالی که می‌فرماید: ﴿وَمَن یُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَیَتَّبِعۡ غَیۡرَ سَبِیلِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَۖ وَسَآءَتۡ مَصِیرًا ١١۵﴾ [النساء: ۱۱۵]. «و هرکس بعد از روشن شدن حق و هدایت با رسول خدا مخالف نمود و راه غیر مؤمنان را برای پیروی برگزید او را در همان جهت انتخابی قرار داده و سرانجام وارد جهنمش خواهیم کرد که سرانجام بدی است».

پس تبعیت و پیروی از راه مؤمنان که صحابه و پیروی کنندگان از آن‌ها به نیکی از امامان هدایت یافته قرار دارند، راه نجاتی است که از الله تعالی می‌خواهیم امت اسلامی را برای تمسک به کتاب پروردگارش و سنت پیامبرش  صلی الله علیه و سلم و تبعیت از راه مؤمنان موفق بدارد.

 

[۱] رواه الترمذی (۴ / ۴۶۶)، وغیره بسند صحیح 

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …