راه رهایی و نجات از گروهها و اختلافات (۱)

معلوم و آشکار است که دسته رستگار و نجات یافته و یاری شده همان جماعت هستند. و جماعت به کسانی گفته می‌شود که بر مسیری که موافق منهج پیامبر  صلی الله علیه و سلم و اصحابش هستند، قرار داشته و از آن تجاوز ننمایند و از آن به هیچ طرفی منحرف نگردند.

شاطبی: در کتاب الاعتصام می‌گوید: (إن الجماعه ما کان علیه النبی وأصحابه والتابعون لهم بإحسان) «جماعت آنچه است که پیامبر، اصحاب و تبعیت کنندگان از آن‌ها به نیکی، برآن قرار دارند».

راه نجات و رستگاری همان تبعیت و پیروی از منهج اهل سنت و جماعت بصورت قولی، عملی و اعتقادی و عدم مخالفت یا جدا شدن از آن‌ها می‌باشد. الله تعالی می‌فرماید: ﴿وَمَن یُشَاقِقِ ٱلرَّسُولَ مِنۢ بَعۡدِ مَا تَبَیَّنَ لَهُ ٱلۡهُدَىٰ وَیَتَّبِعۡ غَیۡرَ سَبِیلِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ نُوَلِّهِۦ مَا تَوَلَّىٰ وَنُصۡلِهِۦ جَهَنَّمَۖ وَسَآءَتۡ مَصِیرًا ١١۵﴾ [النساء: ۱۱۵]. «و هرکس بعد از روشن شدن حق و هدایت با رسول خدا مخالف نمود و راه غیر مؤمنان را برای پیروی برگزید او را در همان جهت انتخابی قرار داده و سرانجام وارد جهنمش خواهیم کرد که سرانجام بدی است» و می‌فرماید: ﴿وَأَنَّ هَٰذَا صِرَٰطِی مُسۡتَقِیمٗا فَٱتَّبِعُوهُۖ وَلَا تَتَّبِعُواْ ٱلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمۡ عَن سَبِیلِهِۦۚ ذَٰلِکُمۡ وَصَّىٰکُم بِهِۦ لَعَلَّکُمۡ تَتَّقُونَ ١۵٣﴾ [الأنعام: ۱۵۳]. «این راه راست من است از آن پیروی کنید و از راه‌ها و مناهج بپرهیزید که باعث دچار تفرقه در راهش خواهید شد این‌ها چیزهایی است که خداوند شما را به آن سفارش می‌کند باشد که تقوا پیش گیرید».

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …