آیات بر ذم و نکوهش تفرقه و خطرات آن بر امت در دنیا و آخرت دلالت دارند و آن سبب هلاکت و نابودی اهل کتاب که یهودی و نصاری بودند، شد و آن سبب هر نوع انحرافی است که در انسان واقع میشود.
در سنت احادیث بسیاری در ذم و نکوهش تفرقه و اختلاف و تشویق بر جماعت و اتحاد وجود دارد که از آن جمله امام احمد و ابوداود از معاویه رضی الله عنه روایت میکنند که او ایستاد و گفت: آگاه باشید که همانا رسول الله صلی الله علیه و سلم میان ما ایستاد و فرمود: «أَلَا إِنَّ مَنْ قَبْلَکُمْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَابِ افْتَرَقُوا عَلَى ثِنْتَیْنِ وَسَبْعِینَ مِلَّهً وَإِنَّ هَذِهِ الْمِلَّهَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلَاثٍ وَسَبْعِینَ ثِنْتَانِ وَسَبْعُونَ فِی النَّارِ وَوَاحِدَهٌ فِی الْجَنَّهِ وَهِیَ الْجَمَاعَهُ»[۱] «آگاه باشید که قبل از شما اهل کتاب به هفتاد و دو گروه تبدیل شدند و این امت نیز به هفتاد و سه گروه تبدیل میشود هفتاد و دو گروه از آنها در آتش هستند و یک گروه در بهشت است و آن جماعت میباشد». پیامبر صلی الله علیه و سلم خبر داده که امت او به هفتاد و سه گروه تقسیم میشوند و هفتاد و دو گروه در آتش هستند شکی نیست آنها کسانی هستند که مانند گذشتگان در باطل فرو رفتهاند سپس این اختلافی که پیامبر صلی الله علیه و سلم به آن خبر میدهد، یا فقط در دین یا در دین و دنیا روی میدهد سپس به دین برمی گردد. و میشود اختلاف تنها در دنیا باشد. به هر حال گروه گروه شدن و اختلاف ناگزیر در امت واقع شدهاند و پیامبر صلی الله علیه و سلم امتش را از آن برحذر داشته تا کسی را که خداوند بخواهد او را سلامت بدارد، نجات دهد.
[۱] رواه أحمد (۴ / ۱۵۲). وأبو داود (۵ / ۵) وغیرهما بسند صحیح.