دلایل ایمان به قدر (۱)
قرآن کریم، سنّت نبوی، اجماع، فطرت، عقل و حس بیانگر این رکن مهم از ارکان ایمان هستند.
آیات زیادی از قرآن دلالت بر این موضوع دارند که قبلاً برخی از آنها بیان گردید و اکنون نیز چند آیۀ دیگر ذکر میگردد:
﴿وَکَانَ أَمۡرُ ٱللَّهِ قَدَرٗا مَّقۡدُورًا﴾ [الأحزاب: ۳۸]
«و فرمان الله حسابشده و دقیق است».
﴿إِنَّا کُلَّ شَیۡءٍ خَلَقۡنَٰهُ بِقَدَرٖ﴾ [القمر: ۴۹]
«بدون تردید ما هر چیزی را به اندازه آفریدیم».
﴿وَإِن مِّن شَیۡءٍ إِلَّا عِندَنَا خَزَآئِنُهُۥ وَمَا نُنَزِّلُهُۥٓ إِلَّا بِقَدَرٖ مَّعۡلُومٖ﴾ [الحجر: ۲۱]
«و هیچ چیز نیست مگر اینکه گنجینههایش نزد ماست و ما فقط به اندازهای معیّن آن را نازل میکنیم».
با توجّه به آن حدیث مشهور، یکی از ارکان ایمان این بود که: «وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَیْرِهِ وَشَرِّهِ»[۱]؛ «… و ایمان به قدر؛ خواه خیر یا شرّ باشد، بیاوری».
مسلم از قول طاووس رحمهما الله چنین نقل کرده است: «گروهی از یاران پیامبر صلی الله علیه وسلم را دیدم که میگفتند: همه چیز بر اساس تقدیر است. همچنین میگفت: از عبدالله بن عمر شنیدم که تمامی امور بر پایۀ تقدیر است حتّی ناتوانی و زیرکی یا اینکه گفت: زیرکی و ناتوانی».[۲]
رسول الله صلی الله علیه وسلم میفرمایند: «وَإِنْ أَصَابَکَ شَیْءٌ فَلَا تَقُلْ: لَوْ أَنِّی فَعَلْتُ کَانَ کَذَا وَکَذَا، وَلَکِنْ قُلْ: قَدَرُ اللَّهِ وَمَا شَاءَ فَعَلَ»[۳]؛ «اگر چیزی [مصیبتی] به تو رسید، هرگز نگو: اگر [این کار را] میکردم، چنین و چنان میشد، بلکه بگو: الله تعالی تقدیر نمود و آنچه او بخواهد، انجام میدهد».
مسلمانان اجماع دارند که باید یقین داشت قدر؛ خیر و شرّ آن از جانب الله تعالی است. نووی میگوید: «دلایلی قطعی از قرآن، سنّت، اجماع صحابه و اهل حلّ و عقد در گذشته و اکنون بیانگر اثبات تقدیر الهی هستند».[۴]
ابن حجر میآورد: «تمامی پیشینیان بر این باور بودند که همۀ امور بر اساس تقدیر الهی است».[۵]
[۱]– صحیح مسلم، شمارۀ حدیث: ۸٫
[۲]– همان، شمارۀ حدیث: ۲۶۵۵٫
[۳]– همان، شمارۀ حدیث: ۲۶۶۴٫
[۴]– شرح صحیح مسلم، نووی، ج ۱، ص ۱۵۵٫
[۵]– فتح الباری، ابن حجر، ج ۱۱، ص ۲۸۷٫