خلافت و امارت ۱۶

۸- مواجه شدن با فتنه ها با اعمال نیک

راه و روش رسول خدا در هنگام فتنه ها روی آوردن به اعمال نیک بود. چراکه اعمال نیک بزرگ ترین وسیله برای پایداری بر حق و هدایت می باشد. و اگر انسان به حق مشغول نباشد. مشغول باطل خواهد شد.

۱- خداوند متعال می فرماید: «وَلَوْ أَنَّا کَتَبْنَا عَلَیْهِمْ أَنِ اقْتُلُواْ أَنفُسَکُمْ أَوِ اخْرُجُواْ مِن دِیَارِکُم مَّا فَعَلُوهُ إِلاَّ قَلِیلٌ مِّنْهُمْ وَلَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُواْ مَا یُوعَظُونَ بِهِ لَکَانَ خَیْراً لَّهُمْ وَأَشَدَّ تَثْبِیتاً * وَإِذاً لَّآتَیْنَاهُم مِّن لَّدُنَّا أَجْراً عَظِیماً* وَلَهَدَیْنَاهُمْ صِرَاطاً مُّسْتَقِیماً * وَمَن یُطِعِ اللهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاء وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقاً * ذَلِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللهِ وَکَفَى بِاللهِ عَلِیماً» (نساء: ۶۶- ۷۰)
«و اگر (مانند بنی اسرائیل) بر آنان مقرر می‌کردیم که خود را بکشید، یا از خانه و شهرتان بیرون روید، جز اندکی از آنها عمل نمی‌کردند و اگر اندرزهای که به آنان داده می‌شود انجام می‌دادند، برای آنها بهتر بود و (برای ایمان‌شان) استوارتر بود. و در این صورت از جانب خود پاداش بزرگی به آنها می‌دادیم. و به راه راست، هدایت‌شان می‌کردیم. و کسی ‌که الله و پیامبر را اطاعت کند (روز قیامت) همنشین کسانی خواهد بود که الله بر آنان انعام نموده‌است، از پیامبران و صدیقان و شهدا و صالحان و اینان چه نیکو رفیقانی هستند. این فضل و بخشایش از جانب الله است و کافی است که او دانا است».

۲- از ابوهریره روایت است که رسول خدا فرمودند: «به انجام اعمال نیک مبادرت ورزید پیش از آنکه فتنه ای همچون پاره های شب تاریک ظهور کند، به گونه ای که شخصی صبح مومن و شب کافر باشد یا شب مؤمن و صبح کافر شود؛ دینش را به متاعی از دنیا بفروشد».   

۳- از ام سلمه روایت است که: شبی رسول خدا از خواب بیدار شد و فرمود: «سبحان الله» چه فتنه هایی که نازل شده است؟ چه دروازه ی گنج هایی که گشوده شده است. آنهایی را که در اتاق ها خوابند (ازواج مطهرات) بیدار کنید؛ چه بسا کسانی که در دنیا پوشیده اند ولی در آخرت لخت و عریان می شوند».   

۴- از ابوهریره روایت است که رسول خدا فرمود: «قبل از شش چیز به اعمال نیک مبادرت ورزید: طلوع خورشید از مغرب، دود، دجال، دابه الارض، مرگ هریک از شما یا قیامت که همه را در برمی گیرد».  
نماز از بزرگ ترین عبادت هایی است که خداوند به وسیله ی آن هر بلا و مصیبی را دفع می کند. بنابراین چون مؤمن دچار نگرانی و آشفتگی شد یا مصیبتی به او وارد شد یا غم و اندوه  وی شدت یافت، متوجه خداوند شده و با تضرع در برابر او تعالی به نماز بایستد: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» (بقره: ۱۵۳)
«ای کسانی ‌که ایمان آورده‌اید، از شکیبائی و نماز یاری بجویید که همانا الله با شکیبایان است».
کسی که اعمال نیکی در پرونده دارد، نزد خداوند متعال از مقام و جایگاه والایی برخوردار است چنان که خداوند متعال مقام و ذکر وی را در دنیا و آخرت بالا می برد و هرگز او را بدبخت و تنها نمی گذارد: «وَلَیَنصُرَنَّ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ * الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ» (حج: ۴۰-۴۱)
«و مسلماً الله یاری می‌کند کسی ‌که (دین) او را یاری دهد، بی‌گمان الله قوی پیروزمند است. (همان) کسانی ‌که اگر در زمین به آنها قدرت (و حکومت) بخشیم، نماز را بر پا می‌دارند و زکات را می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و سرانجام کارها از آن الله است».
و تمام اعمال نیک راه را بروی  بدی ها و مصیبت ها می بندد.  
وکسی که در فتنه ها جهت عبادت پروردگارش از مردم فرار کرده  و فاصله می گیرد، پاداش وی چون مهاجری است که به خاطر دینش از چنگ کسانی فرار کرده که او را از دینش باز می دارند.
 از معقله بن سیار روایت است که رسول خدا فرمودند: «عبادت به هنگام فتنه مانند هجرت به سوی من است».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …