خلافت و امارت ۱۵

۷- صبر و مهربانی و بردباری در هر حال
صبر و بردباری در هر حالتی محمود است به ویژه به هنگام مصیبت ها و فتنه ها؛ صبر بزرگ ترین عطای خداوند به کسی است که او را با آن گرامی داشته است. و صبر کلید گشایش و آسانی است.

۱ـ خداوند متعال می فرماید: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ* وَوَضَعْنَا عَنکَ وِزْرَکَ * الَّذِی أَنقَضَ ظَهْرَکَ * وَرَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ * فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً * فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ * وَإِلَى رَبِّکَ فَارْغَبْ» (شرح: ۱- ۸)
«(ای پیامبر) آیا ما سینه‌ات را برایت نگشودیم؟ و بار (سنگین) تو را از (دوش) تو بر نداشتیم؟ همان (باری) که بر پشت تو سنگینی می‌کرد (و نزدیک بود کمر تو را بشکند)؟ و (نام و) آوازه تو را بلند ساختیم. پس مسلماً با (هر) دشواری آسانی است. مسلماً با (هر) دشواری آسانی است. پس هنگامی که (از کار و امور دنیا) فارغ شدی (به عبادت پروردگارت) بکوش. و به سوی پروردگارت راغب (و مشتاق) شو».

۲- از ابوسعید خدری روایت است که عده ای از انصار از رسول خدا چیزی طلب کردند و رسول خدا خواسته ی هریک از آنها را برآورده کرد تا اینکه آنچه نزد وی بود تمام شد. چون تمام مالی که نزد رسول خدا بود و با دستانش آنها را انفاق می کرد، تمام شد، فرمود: «آنچه نزد من باشد آن را ذخیره نمی کنم ولی هرکس از خواستن اجتناب کند، خداوند او را از خواستن بی نیاز می سازد و به هیچکس نعمتی بهتر و فراخ تر از صبر عنایت نشده است.»
و چون فتنه ها هجوم آورند و گناهان افزایش یافته و فسق و فجور انتشار یابد، مسلمان باید در مواجهه با این مصیبت ها و فتنه ها به شدت صبر کند. «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» (آل عمران: ۲۰۰)
«ای کسانی که ایمان آورده‌اید، صبر کنید و دیگران را به صبر و شیکبائی فرا خوانید (و پایداری کنید) و مرزها را نگهبانی کنید و از الله بترسید، شاید رستگار شوید».
و از آنجا که پایه و اساس عقل دانایی است، بنابراین درواقع همه چیز صبر و شکیبایی است. و انسان به قله ی عقل نمی رسد تا اینکه دانایی وی بر جهلش و صبرش بر شهوتش غالب باشد. و شجاع ترین مردم کسی است که جهلش را با علم و دانایی بر طرف کند و گرامی ترین آنها کسی است که جان و مالش را در راه دین ببخشد: «وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَهُ وَلَا السَّیِّئَهُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَهٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ * وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُوا وَمَا یُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ * وَإِمَّا یَنزَغَنَّکَ مِنَ الشَّیْطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» (فصلت: ۳۴-۳۶) «و (هرگز) نیکی و بدی یکسان نیست، همیشه به نیکو‌ترین شیوه پاسخ ده، پس ناگاه (می‌بینی) همان کسی ‌که میان تو و او دشمنی است، گویی دوست صمیمی است. و (اما) جز کسانی ‌که شکیبا باشند آن را نپذیرند و جز دارنده بهره بزرگ (از ایمان و اخلاق) آن را نپذیرد. و هرگاه وسوسه (باز دارنده) از سوی شیطان تو را باز گرداند، پس به الله پناه ببر، یقیناً اوست که شنوای داناست».
مهربانی و حلم و بردباری و حیا، از بهترین اخلاقی هستند که انسان با آنها آراسته می شود و هر کس از مهربانی ونرم خویی محروم شود درواقع از همه چیز های خوب محروم شده است؛ و بردباری بهترین خلق و خو می باشد و حیا شعبه ای از شعبه های ایمان است.

۱- خداوند متعال می فرماید: «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ» (اعراف: ۱۹۹) «(ای پیامبر!) گذشت را پیشه کن و به نیکی فرمان ده و از نادانان روی بگردان».

۲- از ام المومنین عایشه روایت است که: عده ای از یهودیان اجازه خواستند با رسول خدا  دیدار کنند. پس گفتند: «السام علیکم» (مرگ بر تو باد) من گفتم: بلکه «علیکم السام و اللعنه» بر شما باشد مرگ و لعنت؛ رسول خدا فرمود: ای عایشه، خداوند مهربان است و مهربانی و نرم خویی را در تمام امور دوست دارد. گفتم: آیا نمی شنوید چه گفتند؛ فرمود: (در پاسخ) گفتم: و بر شما باد».

۳- از ام المؤمنین عایشه روایت است که رسول خدا فرمودند: «ملایمت و نرمی  در هرچیزی وجود داشته باشد، آن را زینت می بخشد و از هرچه گرفته شود، آن را بی ارزش می گرداند».
بدان که صبر و شکیبایی از سوی خداوند و عجله از سوی شیطان است. و عجله کردن از بزرگ ترین بیماری هایی است که سرانجام آن حسرت و پشیمانی است. بنابراین امور مختلف را سنجیده بررسی کن و در عواقب امور بیندیش و چون با مصیبتی مواجه شدی، صبر کن؛ خداوند تو را دوست دارد و همراه تو خواهد بود.

محمد هنرآموز, [۱۵.۰۲.۱۷ ۲۱:۱۲] ۱- خداوند متعال می فرماید: «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَا یَسْتَخِفَّنَّکَ الَّذِینَ لَا یُوقِنُونَ» (روم: ۶۰) «پس (ای پیامبر گرامی!) صبر پیشه کن، بی‌گمان وعده الله حق است و هرگز کسانی ‌که یقین ندارند تو را سبک‌سر نگردانند».

۲- از خباب بن ارت روایت است که: نزد رسول خدا که چادرش را در سایه کعبه بالش قرار داده بود (و تکیه زده بود) شکایت بردیم و گفتیم: آیا برای ما طلب پیروزی نمی کنی؛ آیا نزد خداوند برای ما دعا نمی کنی؟ فرمود: برای افرادی از امت های گذشته چاله ای در زمین حفر می کردند و او را در آن قرار می دادند، سپس اره ای می آوردند و بر سرش می نهادند و او را از وسط دو نیم می کردند ولی این کار او را از دینش باز نمی داشت. و شانه های آهنی را در گوشت آنان فرو می بردند تا جایی که به استخوان و عصب می رسید و این کار هم آنان را از دین شان باز نمی داشت. سوگند به خدا که این دین کامل خواهد شد تا جایی که سواری از صنعا تا حضر موت برود و جز خدا و یا گرگ بر گوسفندانش، از چیزی دیگر نترسد. اما شما عجله دارید».

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …