خدیجه الگوی زنان مسلمان (۳)

فضایل بانو خدیجه

خدیجه اولین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد و بیست و پنج سال در کنار رسول الله زندگی کرد و از همان ابتدا در رساندن رسالت حق هم دوش، همراه و حامی پیامبر بود وجان و مال خود را با اخلاص پیش روی آن حضرت قرار داد و در طول این سال های سخت درکنار رسول الله بود و ایشان را در راستای گسترش دعوت حق و ادای رسالت کمک می کرد.

تا جایی که رسول الله در مورد ایشان فرمودند: «خدیجه به من ایمان آورد زمانی که مردم به من کافر بودند مرا تصدیق کرد آن هنگام که مردم مرا تکذیب می کردند مرا شریک دارایی خویش کرد آن هنگام که مردم مرا محروم کردند و خداوند از خدیجه به من فرزندانی عطا کرد اما از همسران دیگرم به من فرزندی نداد».

فضایل بانو خدیجه بسیار است و نمی توان شخصیت ایشان را در این مقاله مختصر و کوتاه خلاصه کرد و در فضایل بانوی بزرگ اسلام خدیجه کبری احادیث و روایات زیادی آمده است که به چند نمونه از آنها اشاره می کنم:

ابو هریره رضی الله عنه می گوید: «أَتَى جِبْرِیلُ علیه السلام النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ: یَا رَسُولَ اللَّهِ! هَذِهِ خَدِیجَهُ قَدْ أَتَتْ، مَعَهَا إِنَاءٌ فِیهِ إِدَامٌ أَوْ طَعَامٌ، أَوْ شَرَابٌ فَإِذَا هِیَ أَتَتْکَ، فَاقْرَأْ عَلَیْهَا السَّلاَمَ مِنْ رَبِّهَا وَمِنِّی، وَبَشِّرْهَا بِبَیْتٍ فِی الجَنَّهِ مِنْ قَصَبٍ، لاَ صَخَبَ فِیهِ وَلاَ نَصَبَ»: (جبرئیل نزد پیغمبر صلى الله علیه وسلم . آمد، گفت: اى رسول خدا! این خدیجه است که دارد می آید و ظرفى از طعام یا شیر در دست دارد، وقتى که به نزد شما رسید سلام پروردگار و سلام مرا به او برسانید و به او مژده بدهید که خداوند قصرى از طلا در بهشت برای او آماده کرده است که نه سروصدا و نه ناراحتى و خستگى در آن وجود دارد). (متفق علیه)

رسول الله در حدیثی به عایشه می گوید: «إِنَّهَا کَانَتْ، وَکَانَتْ، وَکَانَ لِی مِنْهَا وَلَدٌ»: (خدیجه زن خاصی بود و من از او اولاد داشتم). (صحیح بخاری/ ش:۳۸۱۸)

امیر مومنان علی رضی الله عنه می گوید که من از رسول الله شنیدم که می فرمود: «خَیْرُ نِسَائِهَا مَرْیَمُ ابْنَهُ عِمْرَانَ، وَخَیْرُ نِسَائِهَا خَدِیجَهُ»: (بهترین زن دنیا مریم دختر عمران (مادر عیسى) است و بهترین زن امّت اسلام خدیجه رضی الله عنها است). (متفق علیه)

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …