حکم کسی که اشتباها یک سجده یا سه سجده انجام دهد یا در تعداد سجده ها شک کند

الحمدلله

۱- اگر اشتباها یک سجده بیشتر انجام دهید، لازم به چیزی نیست فقط باید بعد از اتمام نماز و سلام دادن، دو سجده سهو برده و بعد دوباره سلام دهید، و نیازی به اعاده نماز نیست.

۲- اگر انجام یک سجده فراموش شود، باید حتما هرگاه بیاد آوردید زود به محل سجده برگردید و بنشینید و سجده ی دوم را نیز بجا آورید و از همانجا نماز را ادامه دهید و باید در انتهای نماز بعد از تشهد و قبل از سلام دادن ابتدا دو سجده سهو ببرید و بعد سلام دهید، و اعاده نماز لازم نیست.

۳- اگر شک کردید که آیا دو سجده انجام داده اید یا یک سجده؟ چنانکه شک شما کم بود نباید به آن اهمیتی بدهید و لازم به چیزی نیست، اما اگر شک شما زیاد بود بهتر است مبنا را بر یقین (کمترین تعداد سجده) قرار دهید و یک سجده دیگر انجام دهید تا مطمئن شوید، و در انتهای نماز بعد از سلام دادن دو سجده سهو برده و باز سلام دهید و نیازی به اعاده نماز نیست.

۴- اگر از نماز فارغ شدید و بعد از مدت زمانی (مثلا ۵ دقیقه و بیشتر) بیاد آوردید که یک سجده انجام نداده اید، باید از نو نماز را اعاده کنید، اما اگر مدت زمان کوتاهی از سلام دادن گذشته، می توانید از رکعتی که سجده ناقص انجام داده اید شروع کرده و یک سجده دیگر بجای آورید و از همانجا نماز را ادامه دهید تا کامل می شود و در انتها بعد از سلام دو سجده سهو ببرید.

برای کسب معلومات بیشتر در خصوص احکام سهو در نماز به کتاب “احکام سجده ی سهو” مراجعه کنید که شامل ده ها سوال و جواب مفید در این زمینه است.

و یا به مقاله ی ” نکاتی درباره ی سجده ی سهو” و فتوای (۴۹۷۶) نیز رجوع کنید.

۲- اگر در نماز چهار رکعتی در قعده اول بعد از تشهد درود شریف خوانده شود درست است یا سجده سهو لازم میگردد.

لازم به سجده سهو نیست، و خواندن درود در قعده اول بعد از تشهد صحیح است.

والله اعلم.

وصلی الله وسلم علی محمد وعلی آله وأصحابه والتابعین لهم بإحسان إلی یوم الدین.

سایت جامع فتاوای اهل سنت و جماعت.

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …