توسل از دیدگاه مذاهب چهارگانه اهل سنت (قسمت اول)

چنانکه می دانید اهل سنت و جماعت که بیش از ۹۰% مسلمانان جهان را تشکیل می دهند چهار مذهب فقهی معروف دارند.
بر خلاف تصور و بلکه القاء و تخریب بعضی تفرقه افکنان؛ اختلافات اهل سنت فقط در مسائل فقهی و فرعی خلاصه میشود و در باب عقیده جز موارد اندکی تمام اهل سنت دارای یک عقیده هستند.
اینکه انحرافاتی به مرور زمان و در نتیجه کند شدن روند دعوت توحید و اصلاح جامعه در میان عوام بوجود آمده ربطی به عقیده اهل سنت ندارد.
و علمای اهل سنت همواره روشنگری فرموده و برای اصلاح و تجدید دین تلاش کرده اند به عبارتی دیگر اهل سنت به طور رسمی به عنوان عقیده صاف و خالص و راستین هرگز از خرافات حمایت نمی کنند لذا همیشه جنبش های تجدد گرایانه و گرایشهای اصلاح طلبانه در میان اهل سنت وجود داشته و دارد که بر محور کتاب و سنت و به صرف نظر از مذاهب فقهی عموم جامعه اهل سنت را به اصلاح و پالایش عقیده فرا می خواند.
یکی از مهمترین مسائل توحیدی که در واقع دستاویز بسیاری دشمنان توحید قرار گرفته و به بهانه آن شرک وبدعت ترویج می کنند و جامعه را به انحراف می کشانند توسل است.
در مورد توسل (بر خلاف تبلیغات گسترده روحانیت شیعه که عاشق بدعت و دشمن توحید وسنت هستند) وقتی شما به منابع اهل سنت مراجعه می کنید می بینید که تمام علمای سرشناس اهل سنت اتفاق نظر دارند که توسل شرکی و مدد خواستن از غیر خدا کاملا ممنوع و نادرست است.
بلکه می توان گفت عقیده انحرافی کمک خواستن از غیر خدا زیر نام توسل در واقع عقیده اهل سنت نیست بلکه عقیده دشمنان اسلام خالص است که چه بسا با قصد و تعمد و برنامه ریزی زیرکانه همواره تلاش می کنند به خورد بعضی اهل سنت نیز بدهند.
بخصوص در این چند دهه اخیر بازار تهمت و دروغ بسیار گرم است و دشمنان توحید وسنت برای منحرف کردن اهل سنت و ایجاد اختلاف در میان جامعه به گونه ای تبلیغات زهرآگین خود را ترویج می کنند که گویا عقیده اهل سنت با عقیده شرک آلود و سراسر بدعت و خرافات دشمنان صحابه رضی الله عنهم یکی هست!!

 الیته در میان اهل سنت کسانی هستند که در نتیحه غفلت و ناآگاهی آلوده به بدعت و خرافات شده اند اما در اهل سنت از بدعت و خرافات حمایت علمی و منهجی نمی شود.
مغرضان و کینه توزان به گونه ای تبلیغات و جو سازی می کنند که گویا هر کس مخالف بدعت و خرافات و اعمال شرکی باشد اهل سنت نیست!! بلکه وهابی است!!
این شگرد از سر کینه و عقده اعمال می شود و گویا با چنین مارک و انگی می خواهند عوام و چه بسا بعضی علمای ضعیف اهل سنت را بفریبند تا رفته رفته بین خود اهل سنت اختلاف بوجود بیاید.
اما خدا را شکر طی سالهای اخیر بدلیل گستردگی فضای مجازی و بوجود آمدن شبکه های توحیدی اهل سنت بیدار شده اند و می دانند که سنت و توحید چیست وبدعت وشرک چیست؟.
این یک حقیقت مسلم است که بر اساس آیات قرآن کریم و عمل صحابه رضی الله عنهم توسل به شخص پیامبر گرامی صلی الله علیه وسلم ممنوع بوده و هرگز کسی از صحابه رضی الله عنهم یا اهل بیت گرامی ایشان با همه محبت فوق العاده ای که نسبت به حضرت داشتند به ایشان توسل نجستند؟

البته روایات ضعیف و دروغینی وجود دارد که ممکن است بعضی ها آنها را دستاویز قرار دهند و برای اثبات توسل صحابه به پیامبر گرامی صلی الله علیه وآله وسلم از این روایات ضعیف و غیر معتبر سوء استفاده کنند ولی هیچ دلیل صحیحی از قرآن و سنت و عمل صحابه رضی الله عنهم وجود ندارد که نشان دهد صحابه بزرگوار آن حضرت بعد از وفات به ایشان توسل می جسته اند.

اساسا چنین کاری خلاف عقیده توحید است و رسول محبوب ما صلی الله علیه وآله وسلم در تمام زمان حیاتشان هیچگاه به انبیای پیش از خود توسل نفرمودند تا شاگردان ایشان چنین چیزی از ایشان بیاموزند.
اگر چنین چیزی توحید و عقیده و حتی جایز بود حضرت به صحابه و اهل بیت خود می آموختند که در وقت دعا کردن به پیامبران گذشته و خود وجود شریف ایشان توسل کنند؟!
و مهمتر اینکه چرا حضرت رسول گرامی صلی الله علیه وآله وسلم به یارانشان امر نکردند که بعد از وفات به ایشان متوسل بشوند؟!

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …