حکم وصف مسلمانان ملتزم و پایبند، به تندروی و اصولگرایی

در این زمان اتهام مسلمانان پایبند به دین، به اصول‌گرایی و تندروی زیاد شده است؛ نظر شما در این‌باره چیست؟

الحمدلله،

أ‌-       به نظر بنده بعید نیست که افراد بد به افراد خوب لقب‌های ناپسند بدهند.

الله تعالی می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ أَجْرَمُوا کَانُوا مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا یَضْحَکُونَ (۲۹)وَإِذَا مَرُّوا بِهِمْ یَتَغَامَزُونَ (۳۰)وَإِذَا انْقَلَبُوا إِلَى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَکِهِینَ (۳۱)وَإِذَا رَأَوْهُمْ قَالُوا إِنَّ هَؤُلاءِ لَضَالُّونَ (۳۲)»

(بد کاران [در دنیا] پیوسته به مومنان می‌خندیدند و هنگامی که از کنارشان می‌گذشتند آنان را با اشاره تمسخر می‌کردند و چون به سوی خانواده خود باز می‌گشتند- مسرور و خندان بودند، و هنگامی که آن‌ها را می‌دیدند؛ می‌گفتند: این‌ها گمراهانند). «مطففین/۳۲-۲۹»

آگاهان به قرآن می‌دانند که دشمنان پیامبران به آن‌ها لقب‌های ناپسندی می‌دادند. الله تعالی در این‌باره می‌فرماید:« کَذَلِکَ مَا أَتَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلا قَالُوا سَاحِرٌ أَوْ مَجْنُونٌ (۵۲) »

: (این‌گونه است که هیچ پیامبری قبل از این‌ها به سوی قومی فرستاده نشده؛ مگر این‌که گفتند: او ساحر یا دیوانه است). «الذاریات/۵۲»

لذا تمام کفاری که رسول به سوی آن‌ها فرستاده شده است، رسولانِ الله تعالی را ساحر یا دیوانه وصف کردند و کفار قریش به پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم ما لقب‌های ناپسند و نادرستی مانند: ساحر، دیوانه، دروغگو و شاعر می‌دادند آنان این کار را به هدف متنفر کردن مردم از پیامبر صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّم و دین‌شان می‌کردند. لذا از کسانی که از اسلام بی‌خبرند جای تعجبی نیست که به دعوتگران  مسلمان لقب‌های مانند: تندرو، سخت‌گیر و… بدهند و هدف از وصف دعوتگران مسلمان به اصولگرا این است که آنان را به چیزی جز اسلام توصیف کنند چون اسلام در دل‌ها محبوب است و واژه ی اصولگرایان از پایبندی به اصل اسلام گرفته شده است به هر حال اگر پایبندی به اسلام، اصول‌گرایی است، همگان بدانند که ما اصول‌گرا هستیم!

فتوا با امضا‌ی– شیخ ابن عثیمین

مقاله پیشنهادی

علم چگونه از بین می‌رود؟

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …