حکم خواندن یک رکعت نماز وتر

آیا خواندن تنها یک رکعت نماز وتر کفایت می کند؟

الحمدلله

جمهور فقهاء فرموده اند که خواندن یک رکعت وتر جایز است،

و به حدیث ابن عمر رضی الله عنه استناد کرده اند که از او روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«صلاه اللیل مثنی مثنی، فإذا خشی أحدکم الصبح صلی رکعه واحده توتر له ما قد صلی».

متفق علیه

یعنی: «نماز شب دو رکعت دو رکعت است، پس هر گاه یکی از شما بیم آن را داشت که وقت نماز صبح فرا برسد یک رکعت نماز بخواند و با آن نمازهای قبلی‌اش را وتر کند».

و حدیث دیگری از ابن عمر رضی الله عنه که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود:

«الوتر رکعه من آخر اللیل».

مسلم (۷۵۲).

یعنی: «وتر یک رکعت در آخر شب است».

امام نووی در “شرح صحیح مسلم” گفته:

«این حدیث دلیلی بر صحت خواندن یک رکعت وتر است و اینکه مستحب است که در آخر شب خوانده شود».

و باز در سنن نسایی از ابو ایوب انصاری رضی الله عنه روایت است که پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:

« الوتر حق، فمن شاء أوتر بسبع ، ومن شاء أوتر بخمس ، ومن شاء أوتر بثلاث ، ومن شاء أوتر بواحده».

“صحیح النسائی” (۱۷۰۹).

یعنی: «وتر حق است، پس هرکس خواست هفت رکعت وتر بخواند، و هرکس خواست پنج رکعت بخواند، و هرکس خواست سه رکعت بخواند، و هرکس خواست یک رکعت بخواند».

و در لفظ دیگری در سنن ابوداود چنین آمده:

«الْوِتْرُ حَقٌّ عَلَی کُلِّ مُسْلِمٍ فَمَنْ أَحَبَّ أَنْ یُوتِرَ بِخَمْسٍ فَلْیَفْعَلْ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ یُوتِرَ بِثَلَاثٍ فَلْیَفْعَلْ وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ یُوتِرَ بِوَاحِدَهٍ فَلْیَفْعَلْ».

“صحیح أبی داود” (۱۴۲۲).

یعنی: «وتر بر هر مسلمانی حق است، پس هرکس دوست داشت که پنج رکعت بخواند انجام دهد، و هرکس دوست داشت سه رکعت بخواند انجام دهد و هرکس که دوست داشت یک رکعت بخواند، انجام دهد».

که این دو حدیث اخیر بصراحت خواندن یک رکعت وتر را برای شخص مختار کرده که اگر خواست بخواند، و اگر تنها در شرایط اضطراری جایز می بود، چنین نمی فرمود که “هرکس خواست” یک رکعت بخواند.

و علامه عبدالمحسن العباد در ” شرح سنن أبی داود” در مورد این فرموده:

« وَمَنْ أَحَبَّ أَنْ یُوتِرَ بِوَاحِدَهٍ فَلْیَفْعَلْ» می نویسد: « یعنی: بعد رکعتی العشاء یأتی برکعه واحده فقط لیس معها شیء، فإن ذلک کاف، وهو أقل الوتر وأدناه».

«یعنی: بعد از خواندن دو رکعت نماز سنت عشاء تنها یک رکعت وتر خوانده شود و همراه آن رکعات دیگری نباشد، همان یک رکعت کافی است، و این کمترین مقدار وتر است».

اما امام ابوحنیفه معتقد است که حداقل باید سه رکعت باشد،

اما بنظر ما رای جمهور فقهاء صحیح تر است و جایز است که در هر حالتی یک رکعت وتر خواند،
هر چند افضل آنست که حداقل سه رکعت باشد، زیرا پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم وتر خود را محدود به یک رکعت نمی کردند.

والله اعلم

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …