چندین روزه قضاء از ماه رمضان بر عهده ام و قصد دارم تا آنها را با روزه های شش روزه ماه شوال، در قالب یک نیت و یک روزه ادا نمایم آیا این درست است؟
برخی ازاهل علم قائل به مشروعیت این شیوه میباشند و تعدادی ازفقهای معاصر قائل به جوازهمین روش هستنداما با تامل در مزیتی که برای روزه های شش روز از ماه شوال وارد شده است مشخص می گردد که رسول الله صلی الله علیه وسلم دربین روزه(رمضان) و روزه شوال حد و مرزی قائل شده است بطوریکه میفرماید:(کسیکه ماه رمضان را روزه بگیرد(روزه رمضان را که واجب است، مستقل بیان نمود)و پس از آن شش روز از ماه شوال را(از باب استحباب)،روزه بگیرد گویی که یک سال روزه گرفته است)این حدیث درصحیح مسلم از ابوایوب انصاری رضی الله عنه روایت شده است و توضیح آن در مسندامام أحمد وسایرمنابع نبوی از جمله سنن ابن ماجه از ثوبان رضی الله عنه روایت شده است که در سند آن ضعف وجود دارد و در آن آمده است که:((پاداش)روزه ماه رمضان معادل ده ماه است وروزه شش روز از شوال معادل باقیمانده سال(یعنی به میزان دو ماه) می باشد)و این بیانگر آن است که تعداد، مدنظر است بنابراین اگرفردی یک روز ازماه شوال را علاوه بر نیت قضای رمضان با نیت روزه شوال روزه بدارد به مزیتی که پیامبر علیه الصلاهوالسلام درحدیث ابوایوب و ثوبان رضی الله عنهما فرموده است نائل نمی آید و به همین دلیل بایستی هر یک از روزه های واجب و شش روزه شوال را مستقل ادا نمود اما در پاسخ خواهرمان که می گوید:بیم دارد که چه بسا عادت ماهیانه وقت را بر او تنگ نماید می گویم:مانعی در پیش انداختن روزه های شش روزه ماه شوال بر روزه های قضاء وجود ندارد زیرا حدیث:(کسیکه ماه رمضان را روزه بگیردوسپس شش روز ازشوال را روزه بگیرد..)بیانگر آن است که اگر فردی تعدادی روزه قضاء بر عهده اش باشد در واقع ماه رمضان را روزه گرفته است بدلیل آنکه پیامبرعلیه الصلاهوالسلام نفرموده است:”کسیکه ماه رمضان را *کامل* روزه بگیرد..”بلکه فرمود:(کسیکه درماه رمضان روزه بگیرد)یعنی اگر بانویی درماه رمضان روزه بگیردو تنها درادای پنج یاشش روزه اش معذورباشد قطعا مشمول حدیث مزبور:”کسیکه درماه رمضان روزه بگیرد..” می شود واینکه ایشان تعدادی روزه قضاء از ماه رمضان رابرعهده دارندبه معنای محرومیت وی ازمزیتی که مخصوص این ماه است نمی باشد بنابراین ابتدا در چنین شرایطی می تواند نخست روزه های شش روز شوال را ادا کند وسپس قضای روزه های فوت شده اش را به جا بیاورد که البته چنین حکمی برای بانویی است که بیم فوت شدن روزه های شوال را دارد امادرغیراین صورت اگرقضای روزه های فوت شده اش را جلو بیندازد برایش بهتر است و تحقق نیل به مزیت مزبور با رعایت ترتیب، مطمئن تر می باشد.
شیخ دکتر/خالد بن عبدالله المصلح