حکم توسل به حرمت و منزلت فلان پیامبر یا شخص صالح در دعاء

حکم این دعاء چیست که انسان بگوید: پروردگارا به خاطر حرمت یا حق فلان پیامبر یا فلان انسان صالح فلان چیز را از تو می خواهم؟ و آیا در بین این نوع از دعاء و اینکه انسان به مرده ای بگوید:”ای فلانی مرا نجات بده و دریاب” تفاوتی وجود دارد؟
جواب: توسل جستن به حرمت و منزلت و حق فلان شخص حتی اگر پیامبران و صالحان باشند جایز نیست زیرا هیچ احدی نمی تواند حقی را بر الله سبحانه وتعالى واجب کند و خواندن خداوند تنها با نام های نیکویش جایز است زیرا خداوند می فرماید: {وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ َ} یعنی: ( الله دارای نیکوترین نام ها است پس او را با آن نام ها به فریاد بخوانید) الاعراف/١٨٠.
أما اگر انسان، مرده ای که در قبر خوابیده است را به فریاد بخواند و بگوید: “ای فلانی نجاتم بده و به دادم برس” که این عمل و گفتار شرک آشکار است زیرا خواندن غیر الله شرک می باشد و توسل جستن به حرمت و منزلت و حق فلان پیامبر و صالح وسیله ای برای تحقق شرک است ( و با توجه به اینکه رسول الله صلی الله علیه وسلم به چنین توسلی دستور نداده و هیچ یک از صحابه رضی الله عنهم و تابعین رحمهم الله چنین توسلی را انجام نداده اند بدعت محسوب می شود و گناه بدعت از گناه یک گناه کبیره بیشتر است) و به فریاد خواندن مخلوق، شرک در عبادت است.

و الله أعلم.

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …