حکم تقلید

به طور کلی تقلید کردن برای عموم مردم جایز است. کسانی که توانایی تامل در ادله و استنباط احکام را ندارند. ابن عبد البر می گوید: «علما در این اختلاف ندارند که بر عموم مردم جایز است از علمای خود تقلید کنند و در واقع آنان مصداق این کلام الهی هستند که می فرماید: «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (نحل: ۴۳؛ انبیاء: ۷) «پس (ای مردم) اگر نمی‌دانید از اهل علم بپرسید».

ابن تیمیه می گوید: «جمهور امت معتقدند که به طور کلی اجتهاد و تقلید جایز است و اجتهاد را بر تک تک افراد واجب نکرده و تقلید را به طور مطلق حرام ندانسته اند و نیز تقلید را بر تک تک افراد واجب نکرده و اجتهاد را به طور مطلق حرام ندانسته اند».[۱]

 

[۱] – مجموع الفتاوی: ۲/۲۰۳- ۲۰۴

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …