اگر کسی ترک نماز کرده حالا به هر دلایلی مادام الان توبه نموده توبه او کفایت میکند مادام دگر بردینش ثابت قدم باشد وبرای جبران نمازهای گذشته اش بیشتر برنمازهای سنت اصرار ورزد وقلبا ناراحت وحزین باشد که چقدر درجهالت وبی امری خداوند قرارداشته است.
اما کسی عمدی نماز راترک کند طبق نص صریح وآشکار رسول الله کافر هست وگربه این حالت باشد نه کسی حق دارد به او زن بدهد حتی گر زن هم داشته باشد مادام ترک نماز نماید میتواند أز حاکم شرع تقاضای فسخ طلاق نماید .
نه کسی حق دارد عیادتش رود ونه تشیع جنازه ونه در قبرستان مسلمانان دفن شود ونه درمراسم تعزیه ودعای خیر برای او شرکت نمود .
الله تعالی ورسول الله به هیچ وجه عذررابرای نماز مقبول ندانسته مگر کسی بیهوش شده یا دچار نسیان شده ونماز را مشغله زیاد فکری وکاری فراموش کرده باشد که فورایادش آمد باید ادا کند یا درخواب مانده آن هم هروقت بیدارشد فورا ادا نماید.
حالا جدای أز اینکه سبب این تاخییر نمازها چیست آیا طرف دچارمعصیت شده و…این به احوال هرشخصی تاشخص دگر متفاوت هست.
پس درشرع حتی کسی مسافرهست قصر وجمع کسی مریض هست نتوانست سرپا نشسته نتوانست دراز کشیده و…ویا موقع ترس و…برای هر کدام احکام متناسب نازل شده برای اینکه هم دین الله برشخص سهل باشد وأز رخصت استفاده کند هم اینکه طرف نمازش راترک نکرده باشد.
کسانی که نماز را میگویند ایمان قلبی داریم اما مشغله کاری نمیگذارد ویا کسلی به خرج میدهند اینان هیچ کسی را گول نمیزنند الانفس خودشان نباشد .
چونکه کسلی در نماز صفات منافق هست ودیروز بحث اصل ایمان و واجبات ایمان ومستحبات ایمان نمودم .
نماز اصل دین شخص هست زمانی الله می فرماید« الا الذین آمنوا وعملوا الصالحات»
پس أز ایمان به غیبیات درقلب واقراربه زبان به معبودیت الله حالا باید با جوارحثابت کند که بنده الله است چنانچه با عمل ثابت نکند بخصوص دربحث توحید الوهیت اعتقاد قلبی وزبانی این شخص هیچ نفعی به طرف نمیرساند وما مسلمانان زمانی کسی رابعنوان مسلمان قلمداد میکنیم که درظواهر اعمال اهل اسلام را در او ببینیم .
واولین اعمال جوارح که مابقی عبادات دگر را مقبول میکند نماز هست نماز تنها عبادتی هست که در هفت طبقه عرش الله بررسول الله نازل شد اولین سوال روز قیامت نماز هست .
پس هرکسی تا حالا نمازنخوانده ویاکسلی نموده هرچه زودتر توبه نماید چونکه هر لحظه احتمال مرگ او هست وبه خودش بیاید وتوبه صادقانه با رب العالمین نماید.
مقاله پیشنهادی
علم چگونه از بین میرود؟
عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِکٍ قَالَ: أَلَا أُحَدِّثُکمْ حَدِیثًا سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه وسلم …