حکم ایراد گرفتن از مجازات ارتداد و کشتن شخص مرتد.

اگر شبهه ای مستند به قرآن و سنت داشته باشد و به خطا تاویل کرده باشد، در این صورت اگر بعد از اینکه برایش شبهه روشن گشت و اقامه حجت بر او شد بر کفرش باقی ماند، در این صورت کافر می‌شود.

اما اگر شخصی منافق زندیق سکولار باشد و قصدش طعن زدن به دین باشد، در این صورت بخاطر این کفر و رده اش کشته می‌شود.

امام ابن حزم اندلسی رحمه الله در کتابش در پاسخ به کسانی که می‌گویند پیامبر خدا صلی الله علیه وسلم شخص مرتد را نکشته است می‌فرماید: «وَمَنْ ظَنَّ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ – لَا یَقْتُلُ مَنْ وَجَبَ عَلَیْهِ الْقَتْلُ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَدْ کَفَرَ، وَحَلَّ دَمُهُ وَمَالُهُ، لِنِسْبَتِهِ إلَى رَسُولِ اللَّهِ – صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ – الْبَاطِلَ، وَمُخَالَفَهِ اللَّهِ تَعَالَی… مِنْ الْکُفْرِ الصَّرِیحِ:… وَیُعَطِّلُ إقَامَهَ الْحَقِّ الْوَاجِبِ فِی قَتْلِ الْمُرْتَدِّ عَلَى کَافِرٍ یَدْرِی أَنَّهُ ارْتَدَّ الْآنَ، ثُمَّ لَا یَقْنَعُ بِهَذَا حَتَّى یُصَلِّیَ عَلَیْهِ، وَیَسْتَغْفِرَ لَهُ – وَهُوَ یَدْرِی أَنَّهُ کَافِرٌ».[۱]

ترجمه: «هر کسی که گمان کند که پیامبر صلی الله علیه وسلم کسی را که بر او قتل واجب شده را نکشته است پس او کافر است و خونش و مالش حلال است بخاطر اینکه به پیامبر خدا نسبت باطل داده است و مخالفت الله نموده است… از کفرهای صریح:… تطعیل نمودن اقامه حق واجب در کشتن مرتد از سوی کسی و باز به این نگرش قانع نمی‌شود و بر او نماز هم بخواند و دعای بخشش برایش می‌نماید خود این شخص هم کافر می‌شود.

[۱].المحلی بالآثار ۱۲/۱۵۲

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …