الحمدلله،
متعه یعنی ازدواج موقت و ازدواج غیردائمی است بگونهای که کسی با زنی ازدواج کند بمدت یک روز یا یک هفته یا یک ماه و امثال آن. آن را بدین جهت متعه نام نهادهاند چون مرد به وسیله آن، برای لذت و تمتع موقت و مدت محدودی، به ازدواج اقدام میکند و هدف از آن فقط لذت و تمتع است.
باتفاق نظر پیشوایان مذاهب فقهی اهل تسنن، ازدواج موقت و متعه حرام است. و میگویند: هرگاه کسی بدینصورت، صیغه عقد را جاری کرد، نکاح او باطل است و بدینگونه بر ابطال آن استدلال کردهاند:
۱-احکامی که قرآن برای ازدواج گفته است، و بدان تعلق میگیرد، در ازدواج موقت نیست مانند طلاق، و عده، وارث، پس مانند دیگر نکاحهای باطل اینهم باطل میباشد.
۲-در احادیث نبوی، به حرمت آن تصریح شده است. سَبُرَۀ جهنی گوید: ما در فتح مکه همراه پیامبر صلی الله علیه و سلم بودیم و پیامبر صلی الله علیه و سلم به ما اجازه داد تا از متعه زنان استفاده کنیم. ولی پیامبر صلی الله علیه و سلم از مکه بیرون نرفت تا اینکه آن را مجددا تحریم کرد. و در روایتی ابن ماجه گوید: پیامبر صلی الله علیه و سلم متعه را تحریم فرمود وگفت:” یا أیها الناس إنی کنت أذنت لکم فی الاستمتاع، ألا وان الله قد حرمها إلى یوم القیامه [ای مردم من ازدواج موقت و متعه را برای شما اجازه داده بودم، هان آگاه باشید، بتحقیق خداوند آن را تا روز قیامت و برای همیشه تحریم فرمود]”. از علی بن ابیطالب روایت شده است که گفت: پیامبر صلی الله علیه و سلم در روز جنگ خیبر از نکاح متعه و گوشت خران اهلی نهی کرد.{ شیخ الطایفه شیخ طوسی در “استبصار” میفرماید: “عن زید بن علی عن ابائه عن علی علیهم السلام قال: حرم رسول الله(صلی الله علیه وسلم) لحوم الحمر الاهلیه و نکاح المتعه (زید بن علی از پدرانش از علی بن ابیطالب روایت کرده است که گفت: پیامبر(صلی الله علیه وسلم) گوشت خران اهلی و نکاح متعه را تحریم فرمودند). سپس گوید بنظر من باید این روایت امام را حمل بر تقیه کرد، چون با مذهب عامه -اهل سنت موافقت دارد. ر.ک. استبصار ج ۳/۱۴۲ شماره حدیث ۵۱۱ – ۵ چاپ سوم تهران.}
– “در تکمله المجموع شرح مهذب امام ابواسحاق شیرازی در فقه شافعی ج ۱۶/۲۵۰ آمده است: محمد بن الحنفیه از پدرش علی بن ابیطالب روایت کرده است که پیامبر صلی الله علیه و سلم “نهی عن نکاح المتعه وعن لحوم الحمر الاهلیه زمن خیبر” بروایت احمد و بخاری و مسلم. عبدالله بن مسعود گفت: ما همراه پیامبر صلی الله علیه و سلم بجنگ رفته بودیم و زنان ما همراه ما نبودند، گفتیم: آیا خود را اخته کنیم؟ پیامبر ما را از آن بازداشت و برای ما رخصت داد که برای مدت محدودی زنان را با دادن جامهای بعنوان مهریه ازدواج کنیم“. بروایت احمد و بخاری و مسلم. قرطبی در تفسیر بزرگ خود گوید: علما اختلاف دارند در اینکه چند بار نکاح متعه مباح و حرام شده است از سخن عبدالله مسعود که گفت: ما به پیامبر صلی الله علیه و سلم گفتیم: آیا خود را اخته کنیم؟ برمیآید که متعه حرام بوده است اگر حرام نمیبود این تقاضا موردی نداشت، این بود که پیامبر صلی الله علیه و سلم در حین جنگ بدان رخصت دادند سپس روز خیبر از آن نهی کردند و بعداً در جنگ فتح مکه، دوباره اجازه دادند، سپس برای همیشه آن را حرام کردند. (تفسیر قرطبیج ۳/۱۳۰ – ۱۳۱).
همچنین برای جواب مفصل این سوال می توانید به سایت فتاوی مراجعه کنید و در سایت جستجو نمایید یا به قسمت “گروهبندی فتاوی” مراجعه نمایید.
والله اعلم