حکم پوشیدن نقاب

اخیراً پدیده ای بین زنان رواج یافته است که خیلی جلب توجه می کند، و این پدیده زدن نقاب است. آنچه در این مورد مایهء تعجب و شگفتی است پوشیدن نقاب نیست، بلکه شیوهء زدن نقاب بین زن هاست. در ابتدا فقط از چشم ها نمایان بودند، سپس زنان آهسته آهسته نقاب را پایین تر گذاشتند که قسمتی از صورت همراه چشم ها ظاهر است، که سبب فتنه می شود، به خصوص که بسیاری از زنان هنگام زدن نقاب چشمها را سرمه می کنند.  اگر با زنان در این مورد صحبت شود دلیل می آورند که جناب شیخ ابن عثیمین فتوا داده که در اصل این امر جایز است….لطفاً مسئله را به تفصیل توضیح دهید.

الحمدلله،

تردیدی نیست که نقاب در دوران پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ متداول بود و زنان نقاب می زدند. چنان که پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ در مورد زن مُحْرِم که به حج رفته می فرماید:«لا تَنْتَقِب»«نقاب نزنید» بخاری (۱۸۳۸)

پس این دلالت می کند که در زمان پیامبرصَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ عادت زنان این گونه بود که نقاب می زدند، اما اکنون ما به جواز آن فتوا نمی دهیم؛ بلکه به نظر ما زدن نقاب به تنهایی (بدون بر سر گذاشتن چادری که تمام بدن را بپوشاند) ممنوع است. زیرا ابزاری است برای پیشرفت در امری ناجایز.

این موضوع، همان طور که سؤال کننده گفته، مشاهده می شود از این رو ما به هیچ خانمی در این زمان، فتوا به زدن نقاب نمی دهیم؛ بلکه از دیدگاه ما زدن نقاب(به تنهایی) قطعاً ممنوع است و زنان مسلمان باید در این خصوص از پروردگار خویش بترسند و نقاب (منهای استفاده از چادر بلند) نزنند، چون این کار دروازه ی شرّی را می گشاید که بستن آن ممکن نیست.

الشیخ ابن عثمیین – ألفاظ و مفاهیم فی میزان الشریعه. ص(۷۴٫۷۳)

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …