حلول الله بر مخلوقات

حلول الله متعال در مخلوقات یکی از عقاید انحرافی است که متاسفانه برخی از مسلمانان به آن معتقد هستند در حالی که این عقیده در اسلام ریشه ای ندارد و تمام مذاهب اسلامی این نظریه را مردود می دانند زیرا حلول یکی از عقاید مسیحیان است.

مسیحیان بر مبنای آموزه‌های کتاب مقدس شان بر این باورند که خدای بزرگ در عیسی مسیح حلول کرده است.

به عنوان مثال:

در انجیل «یوحنا/ باب ۱۴» مکالمه‌ای از عیسی علیه السلام و پیروانش نقل شده است و در قسمتی از این گفت و گو حضرت عیسی در پاسخ به درخواست «فیلیپُس» که از ایشان درخواست کرده تا پدر را نشان دهد می گوید: «آیا باور نمی‌کنی که من در پدر هستم و پدر در من است؟ سخن هایی که من به شما می‌گویم از خود نمی‌گویم اما پدری که در من ساکن است او این اعمال را انجام می دهد».

توماس میشل (کشیش و راهب کاتولیک) در این باره می گوید: «برای فهمیدن رابطه‌ی عیسی و خدا می‌توان به مفهوم حلول و اتحاد در آثار صوفیان مراجعه کرد. با آنکه بیشتر مسلمانان این دو مفهوم را در عناصر اساسی سنت اسلامی قبول ندارند». (کلام مسیحی/ ترجمه‌: حسین توفیقی/ ص ۷۴)

به این ترتیب عقیده حلول الله بر مخلوقات یک عقیده ی غیراسلامی است.

معنای حلول

حلول یعنی: فرود آمدن در جایی، وارد شدن به کسی و داخل شدن روح فردی در فرد دیگر.

بر همین اساس مسیحیان و برخی از مسلمانان معتقدند که الله در مخلوقات حلول می کند. یعنی الله در مخلوقی مثل انسان فرود می آید و وارد آن می شود.

مسیحیان معتقدند خدای بزرگ در حضرت عیسی حلول کرده است.

همچنین حلاج ادعا کرد که الله در من حلول کرده است به همین خاطر ندای “أنا الحق” یعنی من خدا هستم را سرداد که در نهایت توسط علمای آن زمان به خاطر این ادعا و عقیده اش تکفیر و اعدام شد.

خلاصه: در واقع کسانی که معتقد به حلول الله متعال بر مخلوقات هستند هیچ دلیل معتبری از قرآن و احادیث ندارند و رسول الله و صحابه هرگز معتقد به این نبودند که الله بر مخلوقات حلول می کند و در واقع این عقیده در اسلام ریشه ای ندارد بلکه این عقیده مسیحیان است.

نویسنده: امید خزاعی

مقاله پیشنهادی

نشانه‌های مرگ

مرگ انسان با افتادن و شل شدن دو طرف گیج‌گاه، کج شدن بینی، افتادن دست‌ها، …