حضور و نقش ابوبکر صدیق رضی الله عنه در میادین جهاد (۱)

تاریخ‌نگاران و سیرت‌شناسان چنین نگاشته‌اند که ابوبکررضی الله عنه در بدر و تمامی جنگ‌ها حضور داشته و هیچ نبردی را از دست نداده است.
او در جنگ احد، هنگام عقب‌نشینی سپاهیان مسلمان، در کنار رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم استقامت ورزید.
وی، پرچم‌دار لشکر اسلام در جنگ تبوک بود.
ابن‌کثیر می‌گوید: سیرت‌شناسان در این هیچ اختلافی ندارند که ابوبکررضی الله عنه در تمام صحنه‌های جهاد و در همه‌ی غزوات با رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم همراه بوده است.
زمخشری می‌گوید: نام ابوبکررضی الله عنه برای همیشه در کنار نام رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم یاد می‌شود؛ او از کوچکی رفیق و هم‌صحبت پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم بود و در بزرگسالی، اموالش را در راه خدا و رسول بذل و بخشش نمود؛ وی توشه و سواری رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم را در سفر هجرت فراهم کرد و ثروتش را در طول زندگیش برای آن حضرت صرف نمود؛ دخترش عایشه رضی الله عنها را به ازدواج پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم درآورد در سفر و حضر، ندیم و همراه ایشان بود و چون رسول‌خداصلی الله علیه وآله وسلم درگذشت، ایشان را در خانه‌ی دخترش عایشه رضی الله عنها که محبوب‌ترین همسر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بود، به خاک سپرد .
سلمه بن اکوع می‌گوید: به همراه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم در هفت غزوه شرکت کردم؛ در نُه سریه نیز شرکت نمودم که یک بار ابوبکررضی الله عنه امیرمان بود و یک بار دیگر اسامه.
در این مبحث به بررسی زندگی جهادی ابوبکر رضی الله عنه می‌پردازیم که چگونه به همراه پیامبرصلی الله علیه وآله وسلم با جان و مالش وپیشنهادهای بی نظیرش جهاد نمود تا دین خدا را یاری کرده باشد.

(نام کتاب:خلفای راشدین؛ابوبکرصدیق رضی الله عنه، مؤلف:دکترعلی صلابی)

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …