حضور زن حائض در مسجد

در این ایام مبارک بسیاری از خواهران عزیز در خصوص مساله حضور زن حائض در مسجد سوال می پرسند .
چون بسیاری از خواهران قصد دارند تا در شب های قدر ، برای مناجات با پروردگار ، در مساجد حضور یابند .
قبل از اشاره به جواب این سوال شایسته است به چند مورد اشاره نماییم :

۱- رسیدن به فضیلت شب قدر مختص به حضور در مساجد نمی باشد ، بلکه هر کسی که شبهای قدر تا سحر به عبادت و مناجات بپردازد ، به اذن الله متعال به فضیلت این شبها دست خواهد یافت .

۲- البته اگر شخصی بتواند دهه آخر رمضان را در مساجد به اعتکاف بپردازد و به هیچ عنوان از مسجد خارج نشود بسیار بهتر است .

۳- در حالت کلی پیامبر صلی الله علیه وسلم زنان را به عبادت در منزل تشویق نموده است و به نسبت زنان ، عبادت در منزل از عبادت در مسجد بسیار بهتر می باشد ، هر چند اگر زنی بخواهد برای نماز در مسجد حضور یابد ، نباید وی را منع نمود .

زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم فرموده است :

« لَا تَمْنَعُوا نِسَاءَکُمُ الْمَسَاجِدَ، وَبُیُوتُهُنَّ خَیْرٌ لَهُنَّ ».

«زنانتان را از حضور در مساجد منع نکنید ، اما منازل برای آنان از مساجد بسیار بهتر می باشد».

سنن أبی داود، رقم : ۵۶۷ صحیح.

و همچنین فرمودند :

« أقرب ما تکون من وجه ربها و هی فی قعر بیتها ».

« نزدیکترین حالت زن با ” وجه ” پروردگار زمانیست که زن در قعر منزل خود حضور دارد ».

صحیح ابن خزیمه، رقم : ۱۵۹۱، صحیح.

به اذن الله متعال به زودی در خصوص حکم ورود زنان حائض به مسجد نیز توضیحاتی مهم را ارائه خواهیم داد .

آیا زنان حائض اجازه ورود به مسجد را دارند ؟

علمای اسلامی در خصوص ورود زن حائض به مسجد با یکدیگر اختلاف دارند و در این خصوص سه نظریه از علمای مذاهب روایت شده است :

۱- عدم جواز ، این رأی معتمد علمای مالکیه ، شافعیه ، أهل رأی و یکی از دو قول مذهب امام احمد می باشد .

۲- در زمان ضرورت جایز است ، این رأى شیخ الإسلام ابن تیمیه مى باشد .

۳- به شرط حفظ نظافت مسجد در برابر خود حیض جایز است ، این رأی به امام مالک نسبت داده شده است و همچنین یکی از دو قول علمای شافعی مذهب و امام احمد نیز می باشد ، علمای ظاهری مذهب و امام ابن حزم این قول را ترجیح داده اند .

اما رأی راجح والله اعلم قول سوم مى باشد ، زیرا دلیلی صحیح بر منع زنان حائض از حضور در مسجد وجود ندارد و دلایل گروه اول یا ضعیف و یا مبهم می باشد ، که به اذن الله متعال به بیان این دلایل خواهیم پرداخت .

از پیامبر صلی الله علیه وسلم روایت شده است که فرمودند :

« لَا أُحِلُّ الْمَسْجِدَ لِحَائِضٍ وَلَا جُنُبٍ ».
« من ورود به مسجد را برای زن حائض و شخص جنب حلال نمی دانم ».

توقف کنید

این حدیث را امام أبو داود و بیهقی در کتب سننشان و امام ابن خزیمه در کتاب صحیحشان و اسحاق بن راهویه در کتاب مسندشان از طریق أم المومنین عائشه روایت نموده اند .

اسناد این حدیث ضعیف می باشد ، زیرا این خبر از طریق « جسره بنت دجاجه » روایت شده است و احادیث وی به شرط وجود توابع و شواهد صحیح می باشد ، آنگونه که حافظ ابن حجر به این مساله اشاره نموده است ، اما آنگونه که مشاهده می نماییم وی در روایت این حدیث هیچ متابع و همراهى ندارد ، پس نمی توان به این حدیث که وی در روایت آن تفرد دارد اعتماد نمود ، از این رو امام بخاری در خصوص « جسره » فرموده است که وی احادیثی عجیب را روایت می نماید که هدف ایشان از این سخن اینست که احادیث وی از طرق دیگر روایت نمی شود و وی در روایت این احادیث تفرد دارد .

امام أحمد بن حنبل ، بخاری ، بیهقی ، ابن حزم ، عبد الحق الأشبیلی ، خطابى ، نووی ، محمد ناصر الدین آلبانى و أبو إسحاق حوینی این حدیث را ضعیف دانسته اند .

مقاله پیشنهادی

خیار(داشتن اختیار در معامله)

حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …