حضرت علی رضی الله عنه (۱)

ابوطالب بن عبدالمطلب بن هشام بن عبد مناف بن قریشی و مادرش: فاطمه بنت اسد بن هاشم بن عبد مناف قرشی می باشد. مادرش از سابقین الاولین بوده و از کسانی است که در هجرت به مدینه شرکت کرده است. و از افتخارات حضرت علی رضی الله عنه این است که هم از طرف پدر و مادر به قریش نسبت داده می شود و از نزدیکان پیامبر صلی الله علیه و سلم، فاطمه بنت اسد«مادر حضرت علی رضی الله عنه» از ایشان نگهداری کرده لذا بخاطر حق مادری عنایت زیادی به ایشان داشتند و در جاهای دیگر فرموده: او کمتر از یک مادر برای من نبوده است. فاطمه بنت اسد بعد از هجرت در مدینه وفات یافت و پیامبر صلی الله علیه و سلم بر او نماز میت خواند و از مواردی است که پیامبر صلی الله علیه و سلم اشک ریختند و در نمازی که بر او خواند فرمود:( خداوند تو را در قبال عنایت مادرانه ای که در حق من کردی پاداش خیر دهد، تو برای من بعد از مادرم بهترین خلق خدا بودی).

تولد حضرت علی رضی الله عنه
حضرت علی رضی الله عنه به قول اصح تواریخ در روز جمعه ده سال قبل از بعثت پیامبر صلی الله علیه و سلم در مکه متولد شد. مادرش او را حیدر نامید چون این اسم مترادف نام پدرش (أسد) بود و پدرش او را علی نامید. چون ابوطالب عیالمند بود رسول الله صلی الله علیه و سلم تقاضا کرد که علی در خانه ایشان بزرگ شود و این از افتخارات حضرت علی رضی الله عنه است که در خانه نبوت و محل نزول وحی زیر نظر پدر امت، بزرگ شده است. حضرت علی رضی الله عنه از شش سالگی تا پایان هجرت پیامبر صلی الله علیه و سلم نزد او ماند و حتی بعد از ازدواج با فاطمه رضی الله عنها، اتاقی به آخر اتاقهای زنان پیامبر اضافه شد و در آنجا اقامت گزیدند. اسلام حضرت علی رضی الله عنه بعد از اینکه پیامبر صلی الله علیه و سلم به نبوت مبعوث شد، روزی با خدیجه رضی الله عنها نماز می خواندند و حضرت علی رضی الله عنه نماز و سجده آنها که به ظاهر برای کسی نبود را دید. از آنها پرسید: برای چه کسی سجده می کنید؟ گفتند: برای خدایی که ما را آفریده و حضرت او را به اسلام دعوت کرد. حضرت علی رضی الله عنه چون در همه کارهایش با پدرش مشورت می کرد و برایش ثابت شده بود که رأی پدرش درست است به پیامبر صلی الله علیه و سلم گفت: با پدرم در این مورد مشورت می کنم و از خانه بیرون رفت اما در راه به این فکر کرد و گفت: خدایی که مرا بدون اجازه پدرم خلق کرد، من هم بدون اجازه پدرم به او ایمان می آورم و به خانه پیامبر صلی الله علیه و سلم برگشت و اسلام آورد. حضرت علی رضی الله عنه از لحاظ عقلی و همچنین بلاغت خیلی قوی بوده و بعد از کلام خدا و رسول خدا صلی الله علیه و سلم، بلیغ ترین سخنان، سخنان حضرت علی رضی الله عنه بوده است. فضائل حضرت علی رضی الله عنه تاریخ نویسان در بیان فضائل حضرت علی رضی الله عنه خیلی تأمل کرده اند، چون نمی خواستند شامل یکی از دو گروهی شوند که پیامبر صلی الله علیه و سلم درباره آن فرموده: « دو گروهند که در قیامت نابود می شوند، گروهی که حضرت علی رضی الله عنه را از حدی که هست پایین تر می آورند و گروهی که درباره حضرت علی رضی الله عنه غلو می کنند.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …