حضرت ابوبکر صدیق (رض) (قسمت پایانی)

بهشتی بودن حضرت ابوبکر رضی الله عنه

حضرت ابوبکر بشارت بهشتی بودن را از آنحضرت صلی الله علیه وسلم دریافت نمود؛ چنان که رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: «إِنَّ أَهْلَ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى لَیَرَاهُمْ مَنْ تَحْتَهُمْ کَمَا تَرَوْنَ النَّجْمَ الطَّالِعَ فِى أُفُقِ السَّمَاءِ وَإِنَّ أَبَابَکْرٍ وَعُمَرَ مِنْهُمْ وَأَنْعَمَا» [ سنن ترمذی، حدیث:۴۰۱۹] (همانا کسانی که در طبقات پایینی بهشت قرار دارند، کسانی را که در طبقات بالا قرار دارند، می‏بینند، همان طور که شما ستارگان درخشان را در آسمان می‏بینید. و ابوبکر و عمر جزو آنها (کسانی که در طبقات بالای بهشت قرار دارند) می‏باشند، و به راستی که صلاحیت آن را هم دارند).
همچنین حدیث دیگری در سنن ترمذی حدیث شماره (۳۴۴۷) با این مضمون ذکر شده است: « عن عبد الرحمن بن عوف قال : قال رسول الله صلى الله علیه و سلم أبو بکر فی الجنه و عمر فی الجنه و عثمان فی الجنه و علی فی الجنه و طلحه فی الجنه و الزبیر فی الجنه و عبد الرحمن بن عوف فی الجنه و سعد فی الجنه و سعید فی الجنه و أبو عبیده بن الجراح فی الجنه در این حدیث آنحضرت صلی الله علیه وسلم به صراحت بهشی بودن ده نفر از صحابه را اعلام می‏فرماید که نام حضرت ابوبکر رضی الله عنه در ابتدای این لیست مبارک می‏درخشد.

خلاصه اینکه ابوبکر صدیق- رضی الله عنه چنان شخصیت برجسته و عظیمی است، و دارای چنان ویژگی‏ها و خصوصیاتی است که نمونه کامل آن را، پس از انبیا، در کمتر کسی می‏توان یافت. اعتقاد پاک و راستین به باورهای دینی، برخورداری وافر از دانش شرعی، اطمینان و اعتماد به خداوند متعال، برخورداری از صفات والا و نیک، صدق و اخلاص، لیاقت و شایستگی در تمام جنبه‏ های زندگی و دینی، شجاعت و رادمردی، زهد و تقوا، جانفشانی و قربانی در راه خدا، گزینش درست و مناسب همکاران و مشاوران و کارگزاران حکومتی، صبر و شکیبایی، بلندهمتی و ارادۀ قوی و آهنین، توانمندی در رویارویی با مشکلات و حل آنان، توانایی در انتقال داشته ‏های علمی و دینی به دیگران و پرورش شخصیت‏های برجسته و ایجاد زمینۀ مناسب برای رشد و بالندگی نخبگانی که به وقتش زمام امور را به دست گیرند و بسیاری از صفات برجستۀ دیگر، بخشی از خصوصیات ابوبکر رضی الله عنه می‏باشد که در دوران مکی و در نتیجه مصاحبت و همراهی با رسول خدا صلی الله علیه وسلم و در جامعۀ مدنی از طریق همراهی با آن حضرت صلی الله علیه وسلم و حضور در میادین جنگ به دست آورده بود. البته بسیاری از ویژگی‏ها و توانمندی‏های ابوبکر رضی الله عنه در دورۀ خلافتش نمودارگشت و او توانست با توفیق الهی و توانایی‏هایی که خداوند متعال به او ارزانی داشته بود، پایه‏ های حکومت اسلامی را در شرایط بحرانی زمان خودش قوت بخشد و ضمن رویارویی با مرتدین و مانعین زکات، به فضل و توفیق خداوند گامهای استواری در رهبری امت به سوی خیر و هدایت و نجات از فتنه‏های زمان بردارد.

آنچه بیان شد گوشه‏ای از خصویات فردی حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه بود، اما بیان کامل جنبه‏های زندگی فردی، اجتماعی، اصلاحی و …. این شخصیت بزرگ جهان اسلام، چنان وسیع است که به هیچ وجه در این مقاله بسیار کوتاه و مختصر نمی‏گنجد؛ به رشته تحریر درآوردن خونسردی و متانت حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه در لحظات حساس رحلت رسول اکرم صلی الله علیه وسلم و مدیریت مدبرانه ایشان در آن لحظات که بسیاری از صحابه به کلی حواس‏باخته شده بودند، مبارزه با مرتدین و جنگ با مانعین زکات و برنامه‏ریزی‏های دقیق در دوران خلافت خویش که نشان از آینده‏نگری و ژرف‏اندیشی ایشان است، نیازمند کتابی بس قطور می‏باشد که عاشقان و محبان این صحابی جلیل‏القدر و دیگر شاگردان و تربیت یافتگان مکتب محمدی، می‏توانند آن را از لابه لای قرآن، حدیث، روایات و کتب تاریخی معتبر که به دور از هرگونه تعصب و تنگ‏نظری نگاشته شده باشند، جستجو نمایند. باشد که زندگی و سیرت این بزرگان مشعل راه اقشار مختلف جامعه، اعم از رجال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و عام و خاص این جامعه قرار گیرد.

مقاله پیشنهادی

فضیلت مهاجران و انصار

الله متعال می‌فرماید: ﴿لِلۡفُقَرَآءِ ٱلۡمُهَٰجِرِینَ ٱلَّذِینَ أُخۡرِجُواْ مِن دِیَٰرِهِمۡ وَأَمۡوَٰلِهِمۡ یَبۡتَغُونَ فَضۡلٗا مِّنَ ٱللَّهِ وَرِضۡوَٰنٗا …