حدیث مرفوع صریح:

آنچه که به قول یا فعل یا تقریر شخص پیامبر صلی الله علیه وسلم و یا صفتی از خُلق و خو و یا خلقت ظاهری ایشان نسبت داده می‌شود، مرفوع صریح گویند.

مثالی از قول ایشان: این فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم که: «من عمل عملاً لیس علیه أمرنا فهو رد».[۱]یعنی: «هر کس عملی را انجام دهد که طبق دستور ما نباشد، آن عمل مردود است».

و مثالی از فعل پیامبر صلی الله علیه وسلم: «کان صلّى الله علیه وسلّم إذا دخل بیته بدأ بالسواک».[۲] یعنی: هرگاه پیامبر صلی الله علیه وسلم داخل منزلشان می‌شدند، شروع به مسواک زدن می‌کردند.

و مثالی از تقریر: «اقرار پیامبر صلی الله علیه وسلم به پاسخ جاریه‌ای، هنگامی که از او پرسید: «أین الله»[۳] الله کجاست؟ (جاریه) جواب داد: در آسمان، و پیامبر صلی الله علیه وسلم جواب وی را تایید نمود».

و همچنین تمام اقوال و افعالی که پیامبر صلی الله علیه وسلم به نوعی آن را تایید کرده، و آن (اقوال و افعال) را انکار نکرده‌اند، جزو مرفوع صریح و از نوع تقریری هستند.[۴]

و مثالی از صفت اخلاقی ایشان: پیامبر صلی الله علیه وسلم سخاوتمندترین و شجاعترین مردم بودند، هرگز نبوده که از ایشان چیزی طلب شده باشد که بگویند:خیر. و ایشان همواره انسانی نرم خو و مهربان بودند، و وقتی که بین دو امر مختار می‌شدند، آسان‌ترین را برمی گزید، مگر آنکه در آن گناهی می‌بود که در آنصورت ایشان دورترین مردم نسبت به آن گناه بودند.

و مثالی از صفات ظاهری ایشان: پیامبر صلی الله علیه وسلم مردی میانه اندام بود، و نه قد بلند بودند و نه کوتاه قد، و چهار شانه نبودند، موهایی داشتند که تا نرمه گوششان رسیده بود و گاهی نیز تا شانه هایشان می‌رسید، ریش زیبایی داشتند که در آن موهایی سفید وجود داشت.[۵]

[۱]– مسلم (۱۷۱۸) کتاب الأقضیه، ۸- باب نقض احکام باطل و رد امورات نوپیدا. و بخاری نیز در کتاب البیوع،۶۰- باب مدح کالا، آن را به صورت معلق آورده است.

[۲]– مسلم در «صحیح خود» (۲۵۳) کتاب الطهاره، ۱۵- باب السواک.

[۳]– مسلم (۵۳۷) کتاب المساجد، ۷-باب تحریم سخن گفتن در نماز، و نسخ مباح بودن آن.

[۴]– مثلا گاهی در غیاب پیامبر صلی الله علیه وسلم اتفاقی روی می‌دهد یا کسی سخنی می‌گویند و بعداً آن اتفاق و سخن را برای پیامبر صلی الله علیه وسلم بازگو می‌کنند و ایشان آن را تایید و یا رد می‌کنند، در هر حالت آنهم نوعی از تقریر محسوب می‌گردد.

[۵]– این اوصاف در صحیح بخاری و مسلم و غیر آن‌ها از جمله در «شمائل المحمدیه» ترمذی نیز ذکر شده است.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …