ششم: صحابی حکم به معصیت بودن مسئلهای مینماید. مانند این گفتهی ابوهریره دربارهی مردی که بعد از اذان از مسجد خارج شد: «أما هذا فقد عصى أبا القاسم صلّى الله علیه وسلّم».[۱]
یعنی: براستیکه این مرد از فرمان ابوالقاسم صلی الله علیه و سلم سر پیچید.[۲]
و یا آنکه صحابی مسئلهای را جزو طاعت بداند. زیرا هیچ امری جزو معصیت یا طاعت محسوب نمیشود مگر آنکه نصی از طرف شارع بر آن باشد، پس صحابی بر آن تاکید نمیکند مگر اینکه از (وجود نص بر آن) اطلاع داشته باشد.[۳]
[۱]– مسلم (۶۵۵) کتاب مساجد، ۴۵- باب نهی خروج از مسجد هنگامی که موذن اذان میگوید.
[۲]– سنت است هرکس که اذان میشنود بدان پاسخ دهد و بعد از آن از مسجد خارج نشود مگر اینکه عذری داشته باشد، از ابوشعثاء روایت است: (کنا قعودا فی المسجد مع أبی هریره، فأذن المؤذن، فقام رجل من المسجد یمشی فأتبعه أبوهریره بصره حتی خرج من المسجد فقال أبوهریره، أما هذا فقد عصی أبا القاسم صلى الله علیه وسلم) «با ابوهریره در مسجد نشسته بودیم که مؤذن اذان گفت، مردی برخاست و از مسجد بیرون رفت، ابوهریره که نگاهش تا بیرون شدن او از مسجد به سوی او بود گفت: این شخص با سنت پیامبر ج نافرمانی کرد».
[۳]– مراد اینست که اگر یک صحابی در مورد مسئلهای حکم بر معصیت یا طاعت آن نماید، حتما برای آن دلیلی از شارع دارد و از سوی خود چنین حکمی نمیدهد.