حدیث «الفرقه الناجیه: گروه نجات یافته» را ذکر کرده و وجه دلالت آن را بیان نمایید

 رسول الله صلی الله علیه وسلم می فرماید: «افتَرَقتِ الیَهُودُ علَی إحدی وسَبعینَ فِرقَه وافتَرقتِ النَّصاری علی اثنَتینِ وسَبعینَ فِرقه وسَتفتَرقُ أمَّتی علی ثَلاثٍ وسبعینَ فرقَهً کُلُّها فَی النَّار، إلا واحده».قالوا: مَن هِی یَا رَسُولُ الله؟ قال:«الجَمَاعَه»: (یهود به هفتاد و یک فرقه تقسیم شد و نصارا به هفتاد و دو دسته پراکنده شدند و امت من به هفتاد و سه گروه تقسیم خواهند شد که همه در آتش اند جز یکی. گفتند: آن یکی کیست؟ فرمود: جماعت .

  در حدیث صحیح دیگری که ترمذی آن را بیان می دارد آمده است: «ما أَناعَلَیه و أَصحابی»: (آن چه من و یارانم بر آنیم) . آلبانی : در سلسله احادیث صحیحه می گوید: الفاظ آخر حدیث با شواهدی که برایش موجود است، به درجه ی حَسَن می رسد.

  حدیثِ مرفوعِ عرباض بن ساریه نیز هم معنای حدیث فوق می باشد که در آن آمده است: «وإنَّه مَن یَعِش مِنکُم فَسَیَرى اختِلافاً کَثیراً فَعلیکُم بِسنَّتی وسُنَّه الخُلفاءِ الرَّاشدینَ عَضٌّوا عَلیهَا بِالنَّواجِذ وإیَّاکُم ومُحدَثاتِ الأُمُور …»: (هر کس پس از من زنده بماند، به زودی اختلافات زیادی خواهد دید. بر شماست که از سنت من و خلفای راشدین پیروی کنید و آن را با دندان هایتان محکم بگیرد (کنایه از پایبندی محکم است) و بر شماست که از امور نوپیدا دوری کنید) .

  این روایت دال بر این است که فرقه یا گروه نجات یافته، همان است که بر اعتقادات رسولص و اصحاب وی باشد. افراد این گروه همان اهل سنت و جماعت هستند وافراد ماورای این گروه از هلاک شوندگان خواهند بود. از همین روست که گویند: سنت، کشتیِ نوح است و هر کس سوارش شد نجات یافت و هر کس عقب ماند، هلاک شده است.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …