حدیث«الطائفه المنصوره: گروه یاری شده» را ذکر کرده و آن را توضیح دهید؟

  معاویه رضی الله عنه بر منبر قرار گرفته و گفت: سَمِعتُ رَسولَ الله صلی الله علیه وسلم یَقولُ: «لا تزالُ طائفهٌ مِن أُمَّتی قائِمَهٌ عَلی أمرِ اللهِ لا یضُرُّهم مَن خَذَلَهم أو خَالَفَهُم حَتَّی یَأتِیَ أمرُ اللهِ و هُم ظاهِرونَ عَلَی النَّاس»: (از رسول الله صلی الله علیه وسلم شنیدم که می فرماید: مدام بخشی از امتم بر امر و برنامه ی الله پایدارند. هر کس سودای نا امید کردن یا مخالفت با آنان را دارد، زیانی به آنان نمی رساند؛ تا که دستور الله (در بر پایی قیامت) بیاید و آنان بر مردم غالب اند) .

  امام نووی در شرح مسلم می گوید: امام بخاری در مورد این گروه گفته است: آنان اهل علم هستند. احمد بن حنبل : گوید: اگر آنان اهل حدیث نباشند، نمی دانم چه کسانی هستند. قاضی عیاض می گوید: منظور امام احمد، اهل سنت و جماعت بوده است و نیز کسانی که معتقد به مذهب اهل حدیث هستند . نووی در ص ۶۷ هم می گوید: در این حدیث معجزه ای بسیار روشن وجود دارد؛ چرا که از عهد رسول صلی الله علیه وسلم تا به امروز، ویژگی مذکور در حدیث موجود بوده و خواهد بود تا که دستور الله صادر شود.

  پس گروه یاری شده مدافع حق هستند و آن را بر پا می دارند و همیشه با آن بر دیگران غالب و پیروزند. گاه با دلیل و برهان، گاه با شمشیر و سرنیزه. در هر وضیعت و حالتی از اسباب مادی و معنوی برای یاریِ دین بهره می برند.

  طایفه ی منصوره گروهی است که اگر کسی با وجود این که  می داند این گروه برحق هستند، دست از یاری آنان بکشد و از روی عناد و گردن کشی با ایشان مخالفت کند، به آن ها آسیبی نمی رساند. این گروه تمام مشکلات و سختی ها را تحمل کرده و الله اندیشه ی این دسته را بر مردم غالب و پیروز خواهد نمود.

  افراد این گروه مانند دیگر انسان ها معصوم نیستند. اما به صورت کلی در بیشتر اوقات از دیگران برترند. سزاوارتر به یاریِ الهی هستند. بر عهده دار شدن مسئولیتِ دینی و در برپاداشتن حقِّ این امانت، از دیگران توانمندترند. و این مهم فقط با عملِ صحیح، عقیده ی سالم، و پایبندی به سنت نبوی دست یافتنی است.

  طایفه ی  منصوره آنند که دائماً دین را بر پا می دارند. و هرگز چنین نخواهد شد مگر این که، در زمره ی اهل سنت بوده و بر روش و برنامه ی صحابهش و تابعین و تبع تابعین باشند.

مقاله پیشنهادی

آنچه به هنگام بازگشت از حج یا عمره یا غیره گفته می‌‌شود

عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رضی الله عنهما قَالَ: کَانَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه …