در مورد این حدیث جواب داده میشود که این حدیث ضعیف است. علمای اهل حدیث آن را انکار کردهاند. امام مالک رحمه الله زمانی که در مورد این حدیث از او سؤال شد گفت :آیا شما فکر میکنید که اصحاب رسول الله صلی الله علیه و سلم در زمان جاهلیت برای خود جشن نگرفتهاند، آیا امکان دارد آن زمان که مسلمان بودهاند برای خود جشن گرفته باشند؟ این گفتههای باطلی است[۱].
حدیثی که درآن عبدالله بن محرر باشد، ضعیف است.
عبدالرزاق رحمه الله بعد از آنکه حدیث را در کتاب خود ذکر کرده است میگوید: (همانا ابن محرر را در این حدیث حذف کردهاند). ابن القیم در کتاب «تحفه الـمودود»[۲] این موضوع را آورده است.
در کتاب [مسائل ابوداود] :امام احمد رحمه الله زمانیکه این حدیث را میشنود میگوید این حدیث منکر و عبدالله بن محرر باعث ضعف این حدیث شده است بیهقی رحمه الله راوی حدیث میگوید: عبدالله بن محرر حدیث منکری در رابطه با جشن گرفتن رسول الله صلی الله علیه و سلم به خاطر خودش روایت کرده است و اسناد آن را ذکر کرده است سپس بیهقی میگوید: عبدالرزاق گفته است: در ضمن راویان این حدیث عبدالله بن محرر را حذف کردهاند. این گفته به شیوه دیگری از قتاده و انس بیان شده است[۳].
امام نووی رحمه الله حکم به باطل بودن این حدیث دادهاست لذا استدلال به این حدیث با این وضعیت درست نخواهد بود.
با وجود این باز استدلالهایی دیگری آوردهاند که همه آنها بدون دلیل بوده و مطابق این فرموده خداوند تبارک و تعالی است که:
«آنان جز از گمانهای بیاساس و از هواهای نفس پیروی نمیکنند در حالیکه هدایت و رهنمود از جانب پروردگار برایشان آمده است».
[۱]– انظر: الـمقدمات الـممهدات لبیان ما اقتضته رسوم الـمدونه من الأحکام الشرعیات والتحصیلات الـمحکمات لأمهات مسائلها الـمشکلات لأبی الولید محمد بن أحمد بن رشد القرطبی الأندلس، الطبعه الأولی (۲/۱۵).