شیخ الاسلام ابن تیمیه علاوه بر این دلایل تفاسیری را از اصحاب ابن مسعود و ابن عباس ثابت شده است که از آنها نقل کردهاند و مقدار آنها را جز الله متعال نمیداند، ذکر میکند. ابن مسعود میگوید: «اگر بدانم کسی نسبت به کتاب الله از من آگاهتر است نزد او میروم.»
پس از صحابه تابعین آمده و تفسیر را از صحابه آموختند. مجاهد میگوید: «قرآن را از ابتدا تا انتها به ابن عباس عرضه کردم و در هر آیه میایستادم و از او سوال میکردم.» به همین سبب سفیان ثوری میگوید: «هرگاه تفسیری از مجاهد به تو رسید، تو را کافی است.»[۱]
اصل این است که رسول الله رسالت را چنانکه به او امر شده بود، ابلاغ نمود و در راستای اجرای رهنمود الهی چیزی از آنرا کتمان نکرد، آنجا که خداوند متعال میفرماید: «وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»: «و (ما این) قرآن را بر تو نازل کردیم تا برای مردم روشن سازی، آنچه را که به سوی آنها نازل شده است.» (نحل: ۴۴)
و اینکه میفرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»: «ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، (به مردم) برسان و اگر (این کار) نکنی، رسالت او را نرساندها و الله تو را از (شر) مردم حفظ میکند.» (مائده: ۶۷)
و الله متعال خبر داده که رسول او دین را کامل کرد. و رسول الله میفرماید: «ما ترکت من شیء یقربکم الی الجنه الا و قد حدثکم به، و ما من شیء یبعدکم عن النار الا وقد حدثکم به»: «چیزی که سبب نزدیکی شما به بهشت شود رها نکردم مگر اینکه شما را از آن آگاه نمودم و چیزی که سبب دوری شما از آتش شود باقی نگذاشتم مگر اینکه شما را از آن آگاه نمودم.»
بنا بر این اصل، رسول خدا تمام اصول اسلامی را که الله متعال از آن خبر داده است از اسماء و صفات او تعالی که در قرآن آمده است برای صحابه و یارانش به بهترین شکل شرح و تبیین نمود.
ابوذر میگوید: «رسول الله درحالی وفات نمودند که هیچ پرندهای در آسمان نبود که بال زند مگر اینکه چون از وی یادی میشد در مورد وی علم و اگاهی داشتیم.»
صحابه بر درک و فهم دقیق و کامل هرچه از قرآن و حدیث فرامیگرفتند، بسیار حریص بودند بهگونهای که اشخاصی چون عثمان بن عفان، عبدالله بن مسعود و … هرگاه از پیامبر ۱۰ آیه فرامیگرفتند، از این مقدار فراتر نمیرفتند تا اینکه علم و عمل نهفته در این آیات را فراگیرند. «میگفتند: ما قرآن، علم و عمل را با هم فرا گرفتیم.»
شخصیتی مانند عبدالله بن عمر آنچنان در شناخت، معرفت و فهم غرق بود که سورهی بقره را در ۸ سال حفظ کرد.[۲]
ام دردا همسرش را اینگونه وصف میکند که بهترین عمل ابودرداء، تفکر بود.[۳] اما عکس این حقیقت یعنی این ادعا که صحابه مشغول به جهاد بودند، چنانکه برخی متکلمان ذکر کردهاند، ذم و نکوهش یاران رسول است حتی مذهب سلف امت را اینگونه میدانند که رسول الله در حالی که معنی قرآن را نمیفهمید، آنرا ابلاغ کرد و درحالیکه معنای احادیث صفات را نمیدانست از آن سخن گفت و جبرئیل نیز همین طور و به دنبال آنها صحابه و تابعین نیز به همین صورت عمل نمودند و این دیدگاه به قول علامه ابن تیمیه، گمراهی بزرگی است.[۴]
[۱] – ابن تیمیه، الفتادی الکبری، ج ۵، ص ۱۵۷و۱۵۹ چاپ ریاض.
[۲] – الفتاوی الکبری، ج ۵، ص ۱۵۵، ۱۵۶٫
[۳] – نقص المنطق، ص ۸۷٫
[۴] – شرح اسباب النزول واحدی، ص ۶۵٫