توسل جایز عبارتست از:
۱- توسل به اسماء و صفات الهی : به این شکل که شخص مثلاً میگوید: خداوندا تو رحیم و رئوف هستی، پس، از گناهان من درگذر … یا : خداوندا ، تنها تو شفا دهنده هستی پس بیماری مرا شفا بده؛ در اینجا به صفات رحمت و رئوف و شافی خداوند متعال توسل شده است.
دلیل این نوع توسل، فرمودهٔ الله متعال است که: {وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا} [اعراف ۱۸۰].
یعنی: «و برای خداوند نامهای نیکوست پس به وسیله آنها او را بخوانید».
۲- توسل به اعمال صالح خود: «مثلاً کسی عبادتی را خالصانه برای خدا انجام میدهد و سپس به آن توسل میجوید؛ فرض کنید شخصی نماز میخواند و در برابر گناهان صبور است او چنین توسل میکند: بار الها من این نماز را تنها برای رضای تو ادا کردم پس مرا ببخش و ثواب اعمالم را چند برابر کن». دلیل این نوع توسل فرمودهٔ خداوند متعال است:
{یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَهِ} [بقره ۱۵۳]. یعنی: «اى افرادى که ایمان آوردهاید! از صبر (و استقامت) و نماز، یارى جوئید».
همچنین میتوان چنین توسل جست: «خداوندا بخاطر ایمانی که به تو دارم، محبتی که به تو دارم، به خاطر پیروی از پیامبرت مرا ببخش.. زیرا ایمان و محبت به خدا و پیروی از پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ همگی از اعمال صالحه هستند و مانند نماز و صبر دارای ثواب میباشند و لذا میتوان به آن اعمال صالحه توسل جست».
و دلیل مشروعیت آن، این سخن الله ـ تعالی ـ است که میفرماید: {الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ} [آل عمران ۱۶]. «کسانی که میگویند پروردگارا ما ایمان آوردیم پس گناهان ما را ببخش و ما را از عذاب آتش دور بگردان».
و میفرماید: {رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ} [آل عمران ۵۳]. «پروردگارا ما به آنچه نازل کردی ایمان آوردیم و از فرستادهات تبعیت نمودیم پس ما را از شهادت دهندگان بنویس».
۳- توسل جستن به خداوند به وسیله دعای شخص صالح و زنده و حاضر، که امید به اجابت دعای او میرود. مانند اینکه مسلمانی نزد شخصی میرود که در او نیکوکاری، تقوا و پایداری در طاعت و عبادت پروردگار را میبیند از او میخواهد که به سوی پروردگارش دعا نماید که خداوند در سختیاش گشایشی قرار دهد و کارش را آسان نماید.
دلیل مشروعیت این نوع دعا، این است که صحابه ـ رضی الله عنهم ـ از پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ درخواست میکردند که برایشان بهطور عموم و خصوص دعا کند. مثلا در صحیحین از پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ روایت است که در مورد ویژگی مؤمنانی که بدون حساب وارد بهشت میشوند فرمود: «هُمْ الَّذِینَ لَا یَسْتَرْقُونَ وَلَا یَتَطَیَّرُونَ وَلَا یَکْتَوُونَ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ فَقَامَ عُکَّاشَهُ بْنُ مِحْصَنٍ فَقَالَ ادْعُ اللَّهَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنْهُمْ فَقَالَ أَنْتَ مِنْهُمْ» «ایشان کسانی هستند که درخواست رقیه نمیکنند{ دعا خواندن برای بهبودی را رقیه میگویند}، فال بد نمیزنند، از داغ کردن پرهیز مینمایند{ نوعی طبابت است} و تنها بر خدا توکل میکنند. عکاشه بن محصن بلند شد و گفت: ای رسول خدا از خدا بخواه که مرا از آنها قرار دهد. پیامبر ـ صلی الله علیه وسلم ـ فرمودند: تو از جملهٔ آنها هستی».صحیح بخاری (۵۷۰۵) ، وصحیح مسلم (۲۱۸).
این نوع توسل در زمان حیات ایشان صورت میگرفته و از او درخواست دعا میشد؛ اما پس از وفات ایشان جایز نیست.
مقاله پیشنهادی
خیار(داشتن اختیار در معامله)
حکمت مشروعیت داشتن اختیار در معامله داشتن حق اختیار در معامله از محاسن اسلام است؛ …